Interreg CENTRAL EUROPE NiCE projekt pilot akció blog, 6. rész – Egyetemi Living Lab a BME-n: a körforgásos üzleti innováció előmozdítása
július 3, 2025

Sikeres megbeszélést rendezett a BME a PANORAIMA projekt keretében

2025. július 11, péntek

2025. június 26–27-én Budapesten tartották a PANORAIMA projekt második konzorciumi találkozóját, amelyben nyolc ország egyetemi oktatói és kutatói, kutatóintézetek, kis- és középvállalkozások munkatársai dolgoznak együtt négy éven át. A PANORAIMA az EU Digitális Európa Programjának (DIGITAL-2023-SKILLS-05-SPECIALEDU) keretében, az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó Ügynökség támogatásával valósul meg, a korábbi HCAIM (Human Centred AI Masters) projekt folytatásaként.

A projekt célja olyan mester- és posztgraduális képzési struktúra kialakítása, amely jogi, egészségügyi, pénzügyi és kommunikációs területeken kínál egységes tananyagot és diplomát, kifejezetten a mesterséges intelligencia (MI) emberközpontú, etikus alkalmazására fókuszálva.  A program kiemelten támogatja, hogy az informatikai végzettséget szerző, illetve szerzett hallgatók mellett informatikai háttérrel nem rendelkező hallgatók is elsajátítsák az MI emberközpontú, etikus, felelős alkalmazásához elengedhetetlen szakmai ismereteket.

A találkozó résztvevői a BME I épületében

Barry Feeney, a Dublini Műszaki Egyetem (TU Dublin) Vállalati Informatika és Digitális Transzformáció tanszékének vezetője úgy fogalmazott, hogy „amikor 2021-ben elindítottuk a HCAIM projektet, világossá vált, hogy Európa számára kulcsfontosságú a felelős, megbízható, átlátható és megmagyarázható MI. A technológiát az emberek javára kell használnunk, nem pedig arra, hogy termékként kezeljük őket, vagy hogy az adataikkal kizárólag a profit növelése érdekében kereskedjünk. Célunk az olyan technológiafejlesztés, amely valóban szolgálja az embereket.”

A HCAIM projektvezetője hozzátette, hogy sok hallgató szerzett már emberközpontú mesterséges intelligencia  mesterszakos diplomát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME), a holland Utrechti Alkalmazott Tudományok Egyetemén (HU), az olasz II. Frigyes Nápolyi Egyetemen (UNINA) , valamint az ír Dublini Műszaki Egyetemen – közülük sokan már vezető technológiai cégeknél dolgoznak, doktori tanulmányokat folytatnak, kutatóintézetek vagy közintézmények munkatársai lettek.

Huib Aldewereld, az utrechti egyetem oktatója és a PANORAIMA projektvezetője kiemelte a HCAIM projekt ipari és kutatói partnereinek szerepét is – többek között a CeADAR (Írország), a Nathean Analytics (Írország), az ICAR-CNR (Olaszország), a Real AI BV (Hollandia), az ESI (Bulgária) és a Fiven (Olaszország) vállalatok közreműködését. „Az ő részvételük nélkül nem jöhetett volna létre egy olyan mesterképzés, amely valóban a gyakorlati alkalmazhatóságra fókuszál. Együttműködésük révén valós ipari projektek és diplomamunkák születtek, amelyek mind akadémiai, mind iparági szempontból magas színvonalat képviselnek.”

Workshopok és beszámolók a két nap alatt

A budapesti találkozón új partnerek is bemutatkoztak: a Hamburgi Alkalmazott Tudományok Egyeteme  (Németország), az Igor Sikorsky Kijevi Műszaki Intézet (Ukrajna), a West Attica Egyetem (Görögország), valamint a Sofia University St. Kliment Ohridski Egyetem(Bulgária). A konzorciumhoz olyan kutatóintézeti és ipari szereplők is csatlakoztak, mint az olasz ENEA kutatóintézet és a magyar QTICS Group vállalat. A megbeszéléseken az informatika, jog, üzlet, média, filozófia és közigazgatás területéről érkezett szakértők dolgoztak együtt – ezzel megalapozva a jövőbeli nemzetközi együttműködéseket.

Kuris Zsuzsanna a QTICS Group képviseletében elmondta: „A jog és megfelelőség területén a tananyagfejlesztés lehetőséget ad az európai MI rendelet (AI ACT) és a benne meghatározott szerepkörök  alapos ismertetésére, az alkalmazásához szükséges szaktudás átadására. Az MI rendelet széles körű bevezetése új munkahelyeket teremt nemcsak az MI-alapú megoldásokat fejlesztő, illetve alkalmazó cégek és szakemberek számára, hanem az MI-alkalmazások megfelelőségét ellenőrző, illetve tanúsító szervezetek és hatóságok számára is.”

Meghatározó munkamódszer a tananyagfejlesztésben

A tananyagfejlesztés mellett a résztvevők párhuzamos munkacsoportokban dolgoztak a projekt marketing és kommunikációs stratégiáján.

A projekt további célkitűzéseiről Huib Aldewereld azt mondta, hogy: „több mint 150 új tananyagegységet kívánunk létrehozni, amelyek több mint 500 hallgatóhoz jutnak majd el a következő években. Emellett önálló modulokon keresztül több mint 300 dolgozó szakemberhez is el szeretnénk jutni. Hosszú távon gondolkodunk – az egyetemi, kutatói és vállalati partnerek bővítésével Európa-szerte kívánjuk megalapozni az emberközpontú MI oktatását és kutatását.”

A PANORAIMA tehát nemcsak a hallgatók, hanem az oktatók, vállalati partnerek és cégek számára is értéket teremt a közös tudásfejlesztés révén.