Eredményesen zárult a HSUP ösztöndíjprogram
június 12, 2025
Átadták az MTA Környezetvédelmi Tudományos Ifjúsági Pályadíjakat
június 13, 2025

Kapcsolódva tanítani – tanítva kapcsolódni – interjú Dr. Kattein-Pornói Ritával

2025. június 13, péntek

Dr. Kattein-Pornói Rita, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egyetemi adjunktusa az utóbbi években a tanárképzés és az innovatív oktatási módszerek összekapcsolásán dolgozik, különös figyelemmel az eTwinning programra és a pedagógiai innovációra. Mai interjúnkban a tanév legemlékezetesebb pillanatai mellett arról is kérdeztük, hogyan élte meg a #dthpetrik zsűrizését, és milyen szakmai tapasztalatokat hozott számára az eTwinning 2024-es konferenciája.

Mi volt számodra a 2024/25-ös tanév legjobb pillanata, amit sosem felejtesz el?

Számomra a 2024/25-ös tanév legemlékezetesebb pillanatai közé tartozik minden olyan helyzet, amikor mély kapcsolódás jött létre a hallgatókkal. Ezek a pillanatok nem mindig látványosak, de rendkívül meghatározóak pedagógiai szempontból – például amikor egy csoport együtt kezd gondolkodni egy probléma megoldásán. 

Meggyőződésem, hogy bizalmi légkör nélkül nincs valódi tanulás. Ezért mindig azokat a pillanatokat viszem magammal, amikor érezhető volt: a hallgatók nemcsak jelen vannak, hanem megnyílnak, kérdeznek, reflektálnak – és ezáltal fejlődnek. Ezek adják számomra a legmélyebb értelmet a tanári hivatásban. A tanári munka lényege nem csupán abban rejlik, hogy hatást gyakoroljunk a hallgatókra/tanulókra, hanem abban, hogy bizalmon alapuló kapcsolatokat építsünk – mert valódi fejlődés csak ott születik, ahol megértés, figyelem és kapcsolódás van.

A valódi pedagógiai hatás csak kölcsönhatásban születik meg: abban a térben, ahol a pedagógus képes megszólítani a diákot – érzelmileg, értelmileg, emberileg. A motiváció nem külső ráhatás, hanem belső mozgósítás, amelyhez bizalom, jelenlét és nyitottság szükséges. A jó tanár nemcsak tanít, hanem kapcsolatba lép. Képes figyelni, kérdezni, és újraértelmezni saját szerepét minden találkozásban. A tanítás ekkor válik tanulássá – nemcsak a diák számára, hanem a pedagógus számára is. Ebben az élő, kölcsönös folyamatban válik élménnyé az oktatás, és értékké a nevelés.

A teljes interjú itt olvasható: https://moderniskola.hu/2025/06/kapcsolodva-tanitani-tanitva-kapcsolodni-interju/