Rólunk
A Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) a Műegyetem 1998. évi szervezeti átalakulásakor jött létre. A BME ezzel visszatért történelmi hagyományaihoz, hiszen a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemnek is alapfeladata volt a magas szintű gazdasági szakemberképzés. Egykori rektorai között találjuk Heller Farkast, a nemzetközi hírű közgazdász professzort is. A GTK megalakulása megteremtette a feltételeit azon munkaerőpiaci igények kielégítésének, amelyek a modern gazdaság gyorsan változó követelményeihez igazodó műszaki, gazdálkodási, menedzsment, kommunikációs és társadalomtudományi ismereteket egyaránt elvárják.
- BME GTK
- Ergonómia és Pszichológia Tanszék
- Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
- Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
- Közgazdaságtan Tanszék
- Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
- Műszaki Pedagógia Tanszék
- Pénzügyek Tanszék
- Szociológia és Kommunikáció Tanszék
- Üzleti Jog Tanszék
Tisztelt Hallgatók, Kollégák, Partnereink!
Nagy megtiszteltetés számomra, hogy immár dékánként köszönthetem Önöket a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán. Különleges feladatnak érzem egy olyan kar vezetését, amelyben az interdiszciplinaritás, a műszaki-gazdasági szemlélet és a gyakorlatorientált képzés egyszerre alkotja a mindennapi működés alapját. E szemlélet összhangban áll a BME GTK Beyond Business School megközelítéssel, amely túlmutat a hagyományos üzleti képzés keretein. A GTK küldetése az, hogy olyan képzéseket kínáljon, mely a modern gazdaság gyorsan változó követelményeire reagálva, nem csupán elméleti tudást, hanem a gyakorlatban is hasznosítható, valódi versenyelőnyt adnak hallgatóinknak.
Karunk nemcsak tudást közvetít, hanem aktív szerepet vállal a társadalmi kihívásokra adott válaszok formálásában, a fenntartható fejlődés előmozdításában és az innováció ösztönzésében. Mindez szorosan összekapcsolódik kutatási tevékenységünkkel, amelynek célja, hogy tudományos kiválóságra építve járuljunk hozzá a gazdasági és társadalmi folyamatok mélyebb megértéséhez. Hiszünk abban, hogy a gazdasági és társadalmi problémák megértése – legyen szó szervezeti működésről, pénzügyi folyamatokról vagy kommunikációról – csak akkor lehet igazán eredményes, ha azokat műszaki, technológiai kontextusban is vizsgáljuk. Éppen ezért ösztönözzük hallgatóinkat nemzetközi mobilitásra, kutatási és innovációs tevékenységekbe való bekapcsolódásra, valamint vállalati együttműködésekre.
Az EFMD nemzetközi programakkreditációink, képzéseink nemzetközi elismerése is azt mutatja, hogy a BME GTK nemzetközi mércével is versenyképes. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy ne csak nemzetközileg, hanem hazai viszonylatban is mintaként szolgáljunk az oktatás-képzés terén, megőrizve a BME több évszázados akadémiai hagyományait, miközben nyitottak maradunk az oktatás és kutatás megújítására. Hallgatóinknak már tanulmányaik alatt lehetőségük van gyakornoki pozícióra, vállalati és egyetemi projektekben való aktív részvételre, miközben rugalmas és korszerű tantervet kínálunk számukra.

Szalmáné Dr. Csete Mária habilitált egyetemi docens, a GTK dékánja
Ezen túlmenően kiemelt fókuszunk a képzési portfólió folyamatos fejlesztése: új STEM-kapcsolódású szakjainkkal, vállalati partnereinkkel közösen kidolgozott kurzusokkal, valamint angol nyelvű nemzetközi képzésekkel kívánjuk erősíteni a GTK pozícióját. Hiszem, hogy a technológia, az innováció, a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás egymással szorosan összefügg – és csak így válhat még következetesebben hallgató- és partnerközpontúvá az oktatásunk.
Közösségként együtt építjük a jövőt: ösztönözzük egymást a kiválóságra, támogatjuk az összefogást, és hiszünk abban, hogy a BME GTK olyan sajátos szemléletet és értékközösséget képvisel, amely a hagyományos kari kereteken túlmutat, és a BME-n belül is megkülönböztethető arculatot ad a karnak. Személy szerint fontos számomra, hogy a BME több évszázados hagyományaira és a kar majd három évtizedes történetére építve egy olyan együttműködő, nyitott és jövőorientált vezetői szemléletet képviseljek, amely nemcsak a kar, hanem az egyetem egészének fejlődését is szolgálja. Köszönöm mindenkinek az eddigi elkötelezettséget és együttműködést – és örömmel tekintek a jövőbe, ahol együtt formálhatjuk karunk és közösségünk sorsát.
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Lógó Emma egyetemi docens
Website:
Az 1992-ben alapított Ergonómia és Pszichológia Tanszék küldetése a műszaki és gazdasági területek és az emberközpontú tudományok összekapcsolódásának elősegítése az ergonómia és az alkalmazott pszichológia területeinek oktatásával és kutatásával. Az ergonómia (ember-gép interakció, használhatóság és felhasználói élmény (UX)) részterületei többek közt ipari munkahelyek ergonómiája, irodaergonómia, ember-számítógép interakció. Ehhez kötődik az emberközpontú termékmenedzsment (felhasználói igények felmérése, termékélmény, fogyasztóvédelem).
A munka- és szervezetpszichológia oktatott és kutatott részterületei többek közt munka- és kompetenciaértékelés, munkahelyi stressz, pszichológiai alkalmasság és kiválasztás, teljesítményértékelés és ösztönző rendszerek, munkahelyi szocializáció, szervezetfejlesztés, vezetéslélektan. Továbbá oktatott és kutatott terület a tanárképzéshez és a felsőoktatáshoz kötődő pszichológia, valamint az általános pszichológia, valamint a csoportmunka, teammunka és az utóbbi években egyre nagyobb teret hódító pozitív pszichológia, elsősorban pozitív munkapszichológia.

Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. habil. Héder Mihály egyetemi docens
Website:
A BME GTK-n működő Filozófia és Tudománytörténet Tanszék (FTT) – a klasszikus filozófus-képtől eltérő – modern, dinamikus, gyakorlatias perspektívát kínál a hallgatóknak. Célunk értékes, érdekes és használható tudásanyag átadása; önálló, kritikus gondolkodásra való ösztönzés és a hallgatók látókörének, műveltségének szélesítése. Felkészült oktatóink minőségi, hallgatóbarát, szolgáltató szemléletű oktatást nyújtanak. Sokoldalúságra és folyamatos fejlődésre törekszünk, amit naprakész oktatási portfóliónk mellett sikeres, hazai és nemzetközi szinten egyaránt elismert szakmai-kutatási tevékenységünk is bizonyít.

Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Buzási Attila, egyetemi docens
Website:
A Tanszék megalakulásától kezdve „kettős küldetést” vállal fel: egyrészt hozzájárulni a műegyetemi hallgatóság pozitív környezeti szemléletének fejlesztéséhez, másrészt pedig tevékeny szerepet betölteni a korszerű, tudományos igényességű ismeretanyaggal bíró környezetvédelmi szakemberek (környezetmérnök, környezetmenedzser) képzésében. Oktató-kutató munkánkban egyaránt az interdiszciplináris megközelítésre törekszünk, amit a környezeti problémák jellege, hatásmechanizmusuk feltárása és hatékony kezelésük eleve feltételez.
Tanszékünk pedagógiai alapvetése, hogy az általunk oktatott ismeretanyag nem csak egy a megszerezhető ismeretek sorában, mert a környezetvédelemmel foglalkozó mérnökök, műszaki menedzserek, közgazdászok bárhol, bármilyen munkakörben dolgoznak is, a regionális gazdaságtan, a területfejlesztés, a környezetmenedzsment eszközeit-technikáit ismerve és felhasználva oldhatják meg sikeresen feladataikat, találhatnak megoldást problémáikra. A fenntartható fejlődés eszméjére alapozva – több egyetemi és kari szervezeti egység részvételével- a Környezetgazdaságtan Tanszék biztosítja a „regionális és környezeti gazdaságtan” mesterszak képzési és tudományos hátterét. A fenntarthatóság iránt elkötelezett oktató-nevelő munkánk tartalmi és módszertani bázisának fejlesztése motiválja aktív részvételünket a szakmai közéletben, valamint a hazai és nemzetközi kutatási kapcsolatainkban is.

Közgazdaságtan Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Gilányi Zsolt egyetemi docens
Website:
A Közgazdaságtan Tanszék szakterülete a nevének megfelelően a teljes gazdaság működésének és az azt alkotó gazdasági szereplők viselkedésének leírása, mely leírás szükségképp a módszertani területeket is felöleli, különös tekintettel a statisztikára (ökonometriára). A Közgazdaságtan Tanszék nevével ellentétben nem közgazdaságtant, hanem közgazdaságtudományt művel; vagyis törekszik az ideológiáktól mentes tudományos megismerésre, illetve az eltérő megközelítések bemutatására is. .
A BME GTK szervezeti egységeként tudományos, oktatási és nevelési küldetése van. Nevezetesen: a tudomány terén a tanszéknek lépést kell tartani a világ vezető tudományos műhelyeivel. Az oktatás terén ezt a tudást közérthető formában át kell adnia elsősorban az egyetem hallgatóinak, másodsorban pedig elérhetővé kell tennie a magyar társadalom egésze számára. A nevelés terén a fiataloknak közvetíteni kell a pozitív értékeket, és fel kell készíteni őket arra, hogy az életben nincsen „ingyen ebéd”.

Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Nemeslaki András egyetemi tanár
Website:
A Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék oktatási tevékenységével a leendő közgazdászokat, műszaki menedzsereket és mérnököket vértezi fel a munkájukhoz elengedhetetlen, versenyképes menedzsmentismeretekkel, továbbá a menedzseri karriert választó szakembereket képezi professzionális menedzserekké. Oktatási tevékenységét olyan elmélyült kutatásokra és vállalati kapcsolatokra építi, amelyek fókuszát a menedzsmentszakma fejlődésének, a gazdasági-társadalmi igényeknek és saját erősségeinek hármasa jelöli ki. Mindezt a menedzsment tudományos közéletének hazai és nemzetközi vérkeringésébe kapcsolódva teszi, és a menedzsmentkultúra széleskörű fejlesztésére, ápolására, terjesztésére törekszik.

Műszaki Pedagógia Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Tóth Péter egyetemi tanár
Website:
A Műszaki Pedagógia Tanszék (MPT) története másfél évszázados múltra tekint vissza. Eötvös József vallás- és közoktatásügyi miniszter 1870–es előterjesztése nyomán kezdődött el a Műegyetemen a szakmai tanárok szervezett képzése. A kezdetekből piackonform és innovatív képzésben meghatározó szerepe volt Sztoczek József rektornak, majd jelentős állomás 1934, amikor az egyetemen megalakult a Pedagógia Tanszék Imre Sándor vezetésével, és ennek kereteit kiszélesítve jött létre a Gazdasági Szaktanárképző Intézet 1936-ban. Napjainkra egy országosan elismert szakmai tanárképző intézménnyé alakult tanszékünk. A jövőben is a hazai szakmai pedagógusképzés (műszaki szakoktató, közgazdász- és mérnöktanárképzés, közoktatási vezetőképzés) meghatározó képzési és kutatási műhelye kívánunk lenni és az MTA által valamint nemzetközileg is elismert kutatási műhelyként működni.
Továbbra is vállaljuk, hogy a Műegyetem több karán is oktatunk nappali és levelező tagozatos hallgatókat magyar és angol nyelven. Küldetésünknek tekintjük, hogy a jövőben is ennek a sokirányú képzésnek oktatói és művelői legyünk.

Pénzügyek Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Bethlendi András, egyetemi docens
Website:
A Pénzügyek Tanszék küldetésének olyan tudományos kutatások folytatását és oktatási programok kifejlesztését tekinti, amelyek a pénzügy, számvitel, valamint annak kapcsolódó határterületein fejleszti partnereink és hallgatóink analitikus gondolkodását, problémaérzékenységét és megoldási képességét.
Kiemelt hangsúlyt fektetünk az innovációra, a mérnöki, a műszaki tudományokkal való kapcsolódásra; olyan gondolkodásmód és képességek fejlesztésére, amelyek a hagyományos üzleti érték és hatékonyság-szemlélet elsajátításán túlmutatóan szorosan kapcsolódnak a digitális transzformációhoz és a társadalmi felelősségvállaláshoz is.

Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. Janky Béla Árpád egyetemi docens
Website:
A Szociológia és Kommunikáció Tanszék a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gazdaság- és társadalomtudományi, ezen belül kiemelten a kommunikáció- és médiatudományi, valamint a mérnök és természettudományi képzései számára biztosítja azokat az ismereteket, amelyek felkészítik a hallgatókat arra, hogy a szakmai gyakorlatukban, a szakmai és társadalmi közéletben értő módon alkalmazni tudják a társadalomtudományok által létrehozott releváns tudást.
A tanszék oktatási tevékenységében arra törekszik, hogy a hallgatók megértsék, hogy az emberek hogyan alakítják saját életkörülményeiket, melyek a társadalmi cselekvés, az emberi kommunikáció, a társas viszonyok, a társadalmi intézmények legfontosabb szabályszerűségei. A képzés célja a megértés, együttműködés, nyitottság, szolidaritás, felelősségtudat, kritikai szemlélet, valamint a gyakorlati készségek kialakítása a hallgatókban. A tanszék elkötelezett a módszertanilag megalapozott, a társadalom sokszínűségét leképező interdiszciplináris szemléletet alkalmazó társadalomtudományi kutatások iránt.

Üzleti Jog Tanszék
Tanszékvezető:
Dr. habil. Grad-Gyenge Anikó egyetemi docens
Website:
Az Üzleti Jog Tanszék hagyományaihoz híven elsősorban a technológia által meghatározott, vagy befolyásolt jogterületek megismertetését, elveinek, érdekrendszereinek bemutatását tartja elsődleges oktatási céljának. Az Üzleti Jog Tanszék ösztönzője és aktív részese kíván lenni a jog és technológia kapcsolatát, egymásra hatását vizsgáló hazai és nemzetközi kutatásoknak, aktívan hozzájárulva ezáltal is a GTK és az egyetem tudományos életéhez. Az Üzleti Jog Tanszék számára kiemelkedően fontos a műegyetemi hallgatóság társadalmi szerepvállalásának támogatása, aminek érdekében számos önkéntes részvételen alapuló programot indít.
