Idén is megrendezzük a nagysikerű F-faktort a Környezetgazdaságtan Tanszéken!
április 16, 2019
Pályázati lehetőség doktori képzésre
április 19, 2019

Bosch-tól a HUGO BOSS-ig – interjú Zelizi Petra volt hallgatóval

A magyarországi Bosch-nál gyakornokoskodott, amikor magánélete fordulóponthoz érkezett. Nem sokkal később Stuttgartba költözött, és ma már Németországban, a HUGO BOSS AG-nál dolgozik junior projektmenedzserként vállalatfejlesztési területen. Zelizi Petra, Kommunikáció és médiatudomány szakon végzett hallgatónk figyelemreméltó karrierje.

Hogy kerültél a Hugo Boss-hoz?

A mesterképzés alatt a Bosch logisztikai osztályán gyakornokoskodtam, ahol az első napomon a jelenlegi párommal szemben ültettek le. Hamarosan a sors kihívás elé állított bennünket, ő ugyanis Németországba költözött, ám fél év távkapcsolat után követtem őt. A szakdolgozatomat már kint írtam, ez idő alatt nem dolgoztam, és a dolgozat leadása után is több mint hat hónapig nem tudtam elhelyezkedni a szakmában. Végül sikerült bekerülnöm a Hugo Boss „Digital Retail” nevű osztályára temporary workerként. Nagyon izgalmas volt, nagyon sokat tanultam, de mégsem ez volt az, ami igazán közel áll hozzám. Nem sok köze volt a kommunikációhoz vagy a marketinghez, viszont itt megismertem egy osztályvezetőt, aki felajánlott egy másik pozíciót a vállalatfejlesztési területen, ahol jelenleg is dolgozom.

Pontosan mi a feladatod?

Vállalaton belüli együttműködést, valamint értékesítési módok fejlesztését elősegítő projekteket vezetek, támogatok, illetve projektmenedzsment-tréninget tartok a vállalat alkalmazottai számára. Egy már lezárult projektünk a kampánytervezési és marketingfolyamatok digitalizálása volt, most pedig az omnichannel-programunkon dolgozunk, amely tulajdonképpen egy új üzleti modell. A program célja az online és offline világ „összekapcsolása” révén a fogyasztói élmény fokozása és minél nagyobb forgalom generálása. Arra törekszünk, hogy minél kényelmesebbé, akadálymentesebbé tegyük a vásárlási folyamatot vevőink számára. Ha például online vásárolsz nálunk, van lehetőséged arra, hogy a kiválasztott terméket egy munkahelyedhez vagy otthonodhoz közeli üzletünkben felpróbáld. Mire odaérsz, a próbafülkébe bekészítve vár rád a ruhadarab, és ha esetleg a kiválasztott termékből nincs a méretedben, akkor ott az üzletben megrendelik és ki is szállítják neked. A fogyasztói élmény növelésére alkalmazható eszközök tárháza szinte végtelen. Azon dolgozunk, hogy ezeket a szolgáltatásokat tovább fejlesszük, és más országokba is – akár Európán kívül – bevezessük. Ezenkívül saját projektem, hogy az ún. Integrative Process Management Projekt. Signavio (Process Management Tool) használatával digitalizáljuk a folyamatokat. Én jelenleg az omnichannel-folyamatokon dolgozom. Azt vizsgálom, milyen utat tesz meg a fogyasztó, amíg megveszi az adott terméket – ezt hívjuk customer journey-nek. Ezeket a folyamatokat, amelyek ennek az „utazásnak” a részei, felvesszük és digitalizáljuk. Ez segít később a diszkrepanciák feltárásában, a folyamatok fejlesztésében, a kockázatkezelésben és a döntések meghozatalában. Tehát összességében a napi munkavégzésem projektmenedzsment-tevékenységekhez kapcsolódik: projekt- és kommunikációs tervek készítése, stakeholder management, helyzetanalízis, pain pointok feltárása, workshopok lebonyolítása, folyamatos meetingek a kollégákkal, jelentések készítése, kockázatmenedzsment és prezentálás a felsővezetőknek. Elég komplex dolog. És noha az sem kapcsolódik szorosan a kommunikációhoz és médiatudományhoz, amit most csinálok, de amit a BME-n tanultam – legyen szó tárgyalástechnikáról, meggyőzéstechnikáról vagy akár prezentációs technikáról – rengeteget segítettek és segítenek nekem a napi munkám során.

A német mellett az angolt is kell használnod?

Igen, mind a kettőt. Az osztályunkon rajtam kívül csak egy kolléga van, aki nem német, ezért általában az osztályon belül németül beszélünk. A cég viszont multinacionális, ezért nagyon fontos az angol is. Az osztályokkal a meetingek többnyire angolul folynak.

A nyelvtudáson kívül milyen képességre van még szükség egy ekkora kaliberű cégnél?

Fontos, hogy csapatjátékos légy. Ebbe a közvetlenség és az alkalmazkodóképesség is beletartozik. Specifikusan azon a területen, amin én dolgozom, jelentős szerepe van az analitikus készségnek, valamint annak, hogy megoldásorientáltan dolgozz. A jó prezentációs készség is elengedhetetlen, illetve az, hogy képes légy a saját gondolataidat, ötleteidet keresztülvinni és célba juttatni.

Egy-két jó tanács pályakezdőknek útravalóul?

Mindenképpen azt javaslom, hogy abba az irányba induljanak el, és keressék a lehetőségeket, ami őket igazán érdekli. Amikor kiköltöztem, sokáig nem volt hol dolgoznom, de a párom azt mondta, hogy ne vállaljak el mindenféle munkát, hisz nem véletlenül végeztem el az egyetemet. És igaza volt. A pályakezdőknek is azt tudom tanácsolni, hogy ne féljenek, tartsanak ki, mert lehet, hogy baromi rögös út lesz, de ha elérik a céljukat, akkor sokkal jobban fogják érezni magukat. Persze ez nem egyszerű. Amikor kikerültem az egyetemről, halványlila gőzöm sem volt, hogy milyen irányba akarok ténylegesen továbbmenni, de fontos a tervezés. Ha öt évre előre nem tudnak tervezni, akkor gondolkodjanak rövidebb távlatban, induljanak el, és időközben úgyis jönnek az impulzusok, amelyek rá fogják vezetni őket, hogy melyik a számukra megfelelő út. Illetve, amit én még nagyon fontosnak tartok szintén saját tapasztalat alapján, hogy ne féljenek a kudarctól, mert abból is sokat lehet tanulni. Sajnos én is hajlamos vagyok arra, hogy ha elérek egy szintet, félek kudarcot vallani, mert féltem a már meglévő pozíciómat, amit mások szemében elértem. Ez a gondolkodás viszont nagyon rossz, mert akkor már nem saját magadért küzdesz, hanem azért, hogy a látszatot megőrizd.

Az interjút készítette: Kovács Bernadett