MNB-BME kiváló szakdolgozat és diplomamunka kiválósági ösztöndíj
április 29, 2021
Kiírásra kerültek a 2021/22-es tanév ÚNKP pályázatai
május 4, 2021

Mit jelent a NET Institute Summer Grant egy magyar közgazdaságtan kutatónak?

interjú Dr. Somogyi Róberttel 

Dr. Somogyi Róbert – közgazdász, a Pénzügyek Tanszék adjunktusa – és kutatótársa, Johannes Johnen „Megtévesztő árkommunikáció az online platformokon” című tanulmányukkal elnyerték a rangos NET Institute Summer Grant díjat 2019-ben. Kutatásukat az intézmény éves konferenciáján is bemutatták. Dr. Somogyi Róberttel az elismerés kapcsán beszélgettünk.

A NET Institute Summer Grant egy rangos elismerés, mit jelent neked személyesen, és szakmailag, hogy elnyertétek ezt a díjat?
A kutatói, oktatói pályákon kevés a kézzel fogható, konkrét elismerés. Mind szakmailag, mind személyesen nagyon örülök ennek az eredménynek, hiszen ez a díj a digitális közgazdaságtanban egy ismert és neves elismerés. Nagyjából 20 éve, minden évben kiválasztanak 10-15 olyan kutatást, amelyeket díjazzák. A korábban díjazott kutatásokat neves folyóiratokban publikálták, tehát erre a díjra felfigyelnek a szakmában. Ez elősegítheti a kutatásunk eredményeinek tudományos ismertségét: nagyobb valószínűséggel publikálhatjuk azokat vezető szakmai folyóiratokban, megjelenhetünk nemzetközi konferenciákon.

Dr. Somogyi Róbert

Hogyan zajlott a jelentkezés? Milyen feltételeknek kellett megfelelnie a kutatásnak?  
A díj célja, hogy ígéretes kutatási területeket támogasson a digitális közgazdaságtan témakörében. A NET Institute alapgondolata az, hogy olyan témákat támogasson, amelyek aktuálisak, fontosak és várhatóan vezető szakmai folyóiratokban lesznek publikálva. A folyamat úgy kezdődik, hogy tavasszal, előzetes eredményekkel, viszonylag kezdeti fázisban levő kutatással kell jelentkezni. Olyan elképzelésekkel, amiket még műhelytanulmányként sem publikáltak. Az eredményeket májusban hirdetik ki. Azért nevezik „summer grant”-nek, mert a díjazottaktól elvárják, hogy a nyár alatt haladjon előre a kutatás és szeptemberre küldjenek egy olyan verziót az intézménynek, amit ők a saját műhelytanulmány-sorozatukban ki tudnak adni. Hálás vagyok a Pénzügyek Tanszéknek, amiért finanszírozták, hogy egy másik cikkemet egy brüsszeli konferencián előadhassam – ez elősegítette, hogy ezen a kutatáson is dolgozhassunk.

A díj célja, hogy ígéretes kutatási területeket támogasson a digitális közgazdaságtan témakörében.

Mire fordítottátok a díjat, hogyan támogatta ez a további szakmai fejlődéseteket?
Valóban arra fordítottuk, amire kitalálták. Miután visszajöttem Magyarországra, a kutatótársammal távmunkában folytattuk a kutatásunkat. Eldöntöttük, hogy jó lenne egy helyen tartózkodni megint, szerettünk volna elvonulni a külvilágtól és zavartalanul dolgozni a publikáción. Kibéreltünk egy lakást egy kis faluban az Ardennekben és négy napig éjjel-nappal dolgoztunk a cikken. Nagyon hatékonyak voltunk és sikerült haladnunk a matematikai modellezéssel és az eredményeink leírásával, ami elősegítette a műhelytanulmány megjelenését. Sokat tanultam a társszerzőmtől abban, hogyan lehet precízen, világosan és mégis egyszerűen közölni az eredményeket.

Meghívást kaptatok a szervezet éves konferenciájára is. Milyen élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodtatok? 
A NET Institute vezetője, Nicholas Economides a New York University (NYU) professzora. Ennek megfelelően a konferenciát is az NYU Stern Business School szervezte, ahol jelenleg a világ egyik legjobb közgazdaságtan tanszéke is működik. Ez a tudomány jelentős mértékben Egyesült Államok centrikus, ezért mindig nagy öröm, ha európai kutatással sikerül egy rangos amerikai konferenciára kijutni. Idén például csak két olyan díjazott tanulmány volt, amelyben egyik társszerzőnek se volt amerikai affiliációja. A konferencia jó lehetőség volt arra, hogy a kinti, hasonló témával foglalkozó közgazdászok is megismerjék a kutatást és visszajelzést adjanak. Valamint több olyan előadóval találkozhattunk, akikkel máshol nem lenne lehetőségünk. Bízunk benne, hogy az eredményeink láthatóságát a piaci cégek és a közgazdaságtan kutatói körében is növelte az, hogy előadtunk ezen a konferencián.

Ez a tudomány jelentős mértékben Egyesült Államok centrikus, ezért mindig nagy öröm, ha európai kutatással sikerül egy rangos amerikai konferenciára kijutni.

Milyen trendeket figyelhetünk meg jelenleg a piacon, ami az ár kommunikációt illeti? Mit gondolsz, mire lehet számítani a következő évek során?
A mi kutatásunk az online közvetítő platformok megtévesztő árazási technikáival, azon belül csepegtető árazással foglalkozott. Azért hívják így, mert – az alapáron felül – kisebb, előzőleg fel nem tüntetett árakat a foglalás során folyamatosan „csepegtetve” adják hozzá az összeghez, amely így megtévesztheti a fogyasztót. Ilyenek például a szállásfoglalás során a reggeli plusz díja, vagy repülős utazás során a poggyász díjak, illetékek. A kutatásunk egyik legfontosabb eredménye az volt, hogy az olyan online közvetítő oldalak, amelyek segítségével a szállásokat, repülőket stb. foglalják le a vásárlók még erősebb ösztönzőkkel rendelkeznek a teljes ár elrejtésére, mint maguk az eladók, és még inkább hajlamosak a csepegtető árazást alkalmazni. Ezen felül, a kutatásunk arra is kiterjedt, hogy minél élesebb a verseny például két szállásadó intézmény között, az online platformoknak annál inkább megéri ez a fajta árkommunikáció. A mostani tendenciákat megfigyelve valószínű, hogy egyre több és több ilyen megtévesztő árazással fogunk találkozni, hacsak valamilyen szabályozó hatóság közbe nem lép.

Szerző: Beöthy-Molnár Kinga
Képek: Dr. Somogyi Róbert