interjú Szalmáné Dr. Csete Máriával, a regionális és környezeti gazdaságtan mesterszak szakfelelősével
A GTK kari stratégiájának része a nemzetközivé válás, melynek az angol nyelvű mesterszakok elindítása egyik jelentős elemét képezi. Cikksorozatunkban a szakfelelősöket kérdeztük az új képzések érdekességeiről és az első év tapasztalatairól. Az angol nyelvű regionális és környezeti gazdaságtan mesterszakról Szalmáné Dr. Csete Máriával beszélgettünk. |
2019 szeptemberétől már angol nyelven is indul a Regionális és környezeti gazdaságtan szak. Ön mit emelne ki a képzéssel kapcsolatban? Mit tart erősségének?
A BME GTK Környezetgazdaságtan Tanszéken magyarul már több mint 10 éve futó mesterszakon a tanszéki kollektívában évekkel ezelőtt megfogalmazódott az igény a tudás- és ismeretanyag angol nyelven történő átadására, így a tárgyak többségét a nemzetközivé válás jegyében már évekkel ezelőtt elkezdtük oktatni angolul az Erasmus program keretében meghirdetve – így a korábbi tapasztalatokra alapozva az átállás sem jelentett komolyabb kihívást az érintettek számára. A tanszéki oktatók évtizedek óta nemzetközi kutatási projektek kutatóiként is tevékenykednek, színvonalas szakmai folyóiratokban angol nyelven rendszeresen publikálnak, s nemzetközi konferenciákon előadóként vagy éppen, mint legutóbb az ISDRS 2020 konferencián főszervezőként is részt vesznek. Összességében tapasztaltak, gyakorlatiasak, az ismeretek átadása és a hallgatók elemzési, problémamegoldási, valamint a döntési folyamatok irányításához kapcsolódó kompetenciáinak, képességeinek fejlesztése ugyanúgy jól működik angol nyelven is. A szak egyik érdekessége, hogy nemcsak GTK-s tanárok, hanem más mérnökkari oktatók, mint például az Építőmérnöki Kar és az Építészmérnöki Kar oktatói is tartanak előadásokat, ami az adott témaköröket újabb és újabb szemüvegeken keresztül engedi láttatni.
A képzés erősségének tartom, hogy kifejezetten hallgatóbarát hozzáállással találkozhatnak a diákok. Nagyon jó a hangulat, a hallgatók jól tudnak együttműködni egymással és az oktatókkal is a projektfeladatok és egyéb munkák keretében, és értékes hallgatói közösségek alakulnak ki. A magyar és külföldi diákok együtt, vegyes csoportokban dolgozva igyekeznek megoldást találni napjaink különböző fenntarthatósági kihívásaira, regionális és környezetgazdaságtani problémáira az egyes kurzusok keretein belül.
Ez a második év, hogy angol nyelvű mesterképzések indulnak a GTK-n. Milyen népszerűségnek örvend a Regionális és környezeti gazdaságtan szak angol nyelven?
A szak töretlen népszerűségnek örvend: idén megduplázódott a külföldi hallgatók száma az első évhez képest. Ez nagyon jó tendencia, örülünk, hogy emelkedik a jelentkezők száma. A többi intézményhez képest 2020. szeptemberében kizárólag a BME GTK-n indult el jelentősebb létszámmal a regionális és környezeti gazdaságtan angol nyelvű mesterszak. A hallgatóktól eddig csak pozitív visszajelzéseket kaptunk, így lelkesen készülünk a folytatásra.
Ön milyen különbséget lát a magyar és angol nyelvű szakokban?
Alapvetően a diákok ugyanazt tanulják a magyar és az angol nyelvű kurzusokon, s jól működnek a kari angol mesterszakok közös kurzusai is, melyek a hallgatók és a szakok közötti kapcsolatok erősítéséhez is hozzájárulhatnak. Mindössze annyi különbséget lehet észrevenni, hogy vannak bizonyos speciális tárgyak – úgymint a területfejlesztés, vagy gazdaság- és társadalomföldrajz–, melyek esetében a magyar kurzusokon erősebb az európai uniós szemlélet. Az oktatók ezekben az esetekben nemcsak a nemzetközi, hanem kifejezetten európai, vagy hazai problémákon keresztül igyekeznek bemutatni a problémákat és megoldási lehetőséget. Az angol nyelvű kurzusok esetében pedig jóval hangsúlyosabbak a nemzetközi példák és esettanulmányok, hogy minden hallgató számára kézzelfogható és jól érthető legyen egy-egy adott témakör. Az egyes kurzusokhoz kapcsolódó feladatok témaköreiben és a csoportmunkák eredményeiben is tapasztalható különbség, ami nemcsak a különböző alapszakos háttértudásra való alapozásnak, hanem részben a multikulturális környezet inspiráló mivoltának is köszönhető.
(…) a regionális és környezeti gazdaságtan mesterszak olyan képzés, mely a jövő felé mutat: nem csak a jelen kihívásaival foglalkozik, és mindenkinek érdekes lehet, aki egy kicsit is nyitott arra, hogy komplex problémamegoldásba kezdjen.
A tavalyi év bizonyára kihívásokban gazdag volt, hiszen ez volt az első év, hogy idegen nyelvű mesterképzések indultak. Milyen tapasztalatai vannak az első év befejeztével, mire kell a továbbiakban odafigyelni az ide jelentkező diákoknak például?
Abszolút pozitív visszajelzésekkel zártuk az első évet. A távoktatással kapcsolatban nem volt semmi fennakadás: a hallgatók és az oktatók is kitűnően vették az időközben esetlegesen felmerült akadályokat. A diákok lelkesedése töretlen, szorgalmasak, a mesterszakon oktatók is elhivatottak. Ebben az évben új kihíváshoz érkezünk, ugyanis a hallgatóknak el kell kezdeniük a diplomamunka projektfeladatra való felkészülést, melyhez aktuális és izgalmas témákat javaslunk. A hallgatók igen sokféle témakörből válogathatnak, s könnyen megtalálják a hozzájuk leginkább közelálló szakmai feladatot – kapcsolódjon az a klímaváltozás társadalmi-gazdaság—környezeti vagy térségi és ágazati hatásaival kapcsolatos kihívásokhoz, a zöld gazdaságfejlesztés és a vállalati környezetmenedzsment témaköreihez, vagy például ahhoz, hogy létezik-e a fenntartható területfejlesztési politika, s vajon milyenek is az ú.n. klímabarát városfejlesztési törekvések, vagy hogy mit jelent az, hogy fenntartható egy okosváros ökoszisztéma, de foglalkozhatnak akár a digitalizációs átmenet különböző aspektusaival vagy elmélyülhetnek a fenntartható üzleti modellek világában is.
Mit jelent az angol nyelvű szakok elindítása a kar szempontjából és mit az egyes szakok szempontjából?
Az angol nyelvű szakok elindítása nagyon fontos lépés volt a GTK életében és még inkább szélesíti az oktatási portfóliót. Az idegen nyelvű képzések elindítása egyértelműen hozzájárulhat a kar nemzetközi beágyazottságának növeléséhez is. Reményeim szerint a mesterszakokon végzett hallgatók tovább viszik a GTK jóhírét a nagyvilágban. Úgy vélem, hogy a regionális és környezeti gazdaságtan mesterszak angol nyelven is egy olyan képzés, mely a jövő felé mutat: nem csak a jelen kihívásaival foglalkozik, és mindenki számára érdekes lehet, aki egy kicsit is nyitott arra, hogy komplex problémamegoldásba kezdjen.
Szerző: Homlok Anna
Kép: Szalmáné Dr. Csete Mária