Kellemes Ünnepeket kíván a BME GTK!
december 22, 2018
Rakparton innen és túl – interjú Bojtor Ninával, az A38 munkatársával
december 27, 2018

TDK mindenkinek – hozd ki magadból a legtöbbet az egyetemi éveid alatt is!

Pillanatkép a Dunaújvárosi Egyetem által rendezett 33. OTDK eredményhirdetéséről (2017)

Szabó Bálint az Ergonómia és Pszichológia Tanszék tudományos segédmunkatársa, aki kötelező teendőin túl, több szerepet is vállal a tanszék életében. Ezek közé tartozik a TDK-felelősi szerepkör betöltése is, amelyet örömmel vállalt el a korábbi Tudományos Diákköri Konferenciákon szerzett pozitív tapasztalatainak köszönhetően. Arról beszélgettünk, hogy milyen kutatási témákkal fordulhatnak a vállalkozó kedvű hallgatók az Ergonómia és Pszichológia Tanszékhez.

Hogyan kezdted a pályafutásod itt, az Ergonómia és Pszichológia Tanszéken, jelenleg milyen tevékenységek töltik ki a napjaid?

Jelenleg a tanszéken tudományos segédmunkatársi pozícióban dolgozom, ami azt jelenti, hogy a régi rendszerű, hároméves PhD-képzést már abszolváltam, de még a saját doktori kutatásom befejezése hátravan a fokozat megszerzéséhez. A tanszékkel úgy kerültem kapcsolatba, hogy 2012-ben itt végeztem el a Műszaki menedzser mesterszakot, Termékmenedzsment specializáción. Itt kerültem kapcsolatba a szemmozgáskövetéses technológiával, amely annyira megtetszett, hogy jelenleg is a doktori kutatásom szerves részét adja, és az oktatási feladataimmal is gyakran összeköthető.

A doktori kutatásom középpontjában a különböző szoftverek termékmenedzsmentje áll, azt kutatom, hogy a gyakorlatban szoftverfejlesztési folyamatokban hol jelennek meg a felhasználók, és milyen módszerekkel kerülnek bevonásra. Az elmúlt négy évben a kutatási és oktatási tevékenységek mellett elkezdtem foglalkozni a tanszékre bedolgozó demonstrátorhallgatók koordinálásával, illetve egy éve átvettem a tanszéki TDK-felelősi szerepkört is. A tanszéki TDK-felelősnek az a feladata, hogy az évente (az őszi félév során) megrendezésre kerülő konferencián kialakítsa a tanszéken belül a megfelelő szekciókat, gördülékennyé tegye a TDK tanszéki szintű menetét, biztosítva a szükséges információkat a karon működő Tudományos Diákköri Tanács számára.

Mi motivált, hogy elvállald a TDK-felelős szerepét a tanszéken?

Már az egyetemi tanulmányaim alatt TDK-ztam, ami nagyon jó lehetőségnek bizonyult, hogy el tudjak mélyülni egy olyan kutatásban, ami valóban érdekel, meg tudtam mutatni másoknak azt, hogy mivel is foglalkozom, és a konferenciára történő felkészülés emellett kiválóan alkalmas volt a prezentációs technikám fejlesztésére – a részvételi lehetőség tehát már hallgatókoromban is megfogott. Ezt követően doktoranduszként, a korábbi egyetemi évek alatt volt lehetőségem több érdekes TDK-témát vezetni, ezáltal már a „sötét oldalról” szemlélni a konferencia történéseit. Az elmúlt évek igazolták, hogy a témavezetői és mögötte rejlő koordinációs feladatok is nagyon fontosak a hallgatók megfelelő fejlődéséhez, ezért döntöttem úgy, hogy elvállalom ezt a felkérést.

Említetted, hogy korábban vállaltál témavezetői feladatot is. Mi volt számodra az, ami fontossá tette ezt a munkát?

Egyrészt az Ergonómia és Pszichológia Tanszék vonatkozásában általában a saját kutatási érdeklődésemnek megfelelő témákkal kapcsolatban keresnek meg a hallgatók, melyek eredményeire én is kíváncsi vagyok. Az eddigi témavezetéseim leginkább a különböző webáruházak felhasználóközpontú fejlesztéséhez, szoftverek és egyéb termékek – például mikrohullámú sütő, kürtőskalács-tároló – használhatósági vizsgálatához voltak köthetők, de a hozzám jelentkező hallgatók kreativitásának köszönhetően volt már szerencsém reklámvideókkal, illetve tájékozódással kapcsolatban is szemmozgáskövetéses kutatásokat folytatni. Mindig jó volt látni számomra ezeknek a témáknak a kibontakozását és ezáltal a hallgatók fejlődését mind prezentációs technikák szintjén, mind pedig a kutatás kivitelezését illetően.

Mit üzennél azoknak a hallgatóknak, akik szívesen jelentkeznének TDK-ra, de még nem tudják, hogyan fogjanak hozzá?

Szaktól és évfolyamtól függetlenül mindenkinek abszolút ajánlom ezt a lehetőséget. Amellett, hogy pluszpontot jelent a demonstrátori, mesterszakos és doktori felvételinél, valamint a különböző pályázatok elbírálásánál, ez kiváló lehetőség, hogy színvonalas előadásokat hallgassunk, miközben a saját kompetenciáinkat is fejleszteni tudjuk. Fontos üzenet, hogy nincs komolytalan, vagy „nem elég jó” téma! Nem szükséges feltétlenül az első TDK keretein belül feltalálni a spanyolviaszt, minden kutatás egyaránt ugyanolyan érdekes és értékes lehet, ha elegendő időt szánunk rá. Tapasztalatból mondom azt is, hogy érdemes a TDK-t újra és újra megpróbálni, volt olyan hallgatóm, aki ennek a vállalásának köszönhetően nyerte meg az országos fordulót és azután több ösztöndíjat is. Már önmagában a TDK-részvétel is számos ösztöndíjhoz lehet „beugró”, kezdve az egyetemünk 400+ programjával, amely mellett még a Heller Farkas, a Harsányi István, az Erasmus és a Fiatal Nemzet Tehetségeiért ösztöndíjakat érdemes megemlíteni. A GTK-n a tavalyi évben 11 szekcióban közel 100 előadás volt hallható egészen különböző témákban, így fontos üzenet, hogy érdemes addig keresgélni, amíg valaki meg nem találja a számára megfelelő témát, az abban kompetens tanszéket és konzulenst. Nálunk például, itt az Ergonómia és Pszichológia Tanszéken a munka- és szervezetpszichológia, az ergonómia valamint a termékmenedzsment területeihez köthető témák dominálnak, amelyekből leggyakrabban Termékmenedzsment és ergonómia, illetve Termékélmény és pszichológia szekciókat tudunk indítani.

Tervezel valamilyen újítást a tanszéki TDK-kat illetően az új szerepkörödben?

Az egyik jövőbeli terv, hogy több jelentkező esetén szeretnénk indítani egy külön munka- és szervezetpszichológia-relevanciájú szekciót. Mivel a következő OTDK műszaki tudományi szekciója most tavasszal itt lesz, a BME-n, ezért különösen fontosnak gondolom a két éve ilyenkor elindított tanszéki OTDK-mentorprogram menedzselését és folytatását. Ez azt jelenti, hogy az OTDK előtt plusz prezentációs lehetőséget biztosítunk a hallgatóknak, mintha főpróbán lennének, hogy ki tudják magukból hozni a maximumot. Pozitív tapasztalat, hogy amikor két évvel ezelőtt meghirdettük ezt a lehetőséget, akkor a tanszék által érintett összes hallgató jelezte, hogy szívesen vesz részt rajta, és ezután igen színvonalas előadásokat hallhattunk tőlük a dunaújvárosi OTDK-n.

Van most is TDK-s hallgatód?

Igen, de fontos tudnivaló, hogy a TDK-n nem csak egyénileg lehet részt venni. Jelenleg is van egy háromfős csoport (alapszakos ipari termék- és formatervező hallgatók), akiknek a munkáját segítem egy szoftverergonómiai kutatásban, a mindenki által ismert Paint program új verziójának, a Paint 3D-nek a szemmozgáskövetéses használhatósági vizsgálatában.

Tervezel még TDK-s témavezetést ezen kívül is?

Jelenleg a doktori előmenetelemre koncentrálok, ez a legfontosabb, de egy érdekes kutatásra sose tudnék nemet mondani, így abszolút nem zárkózom el semmitől.