2024.12.04. – szerda
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) örömmel jelenti be részvételét a Pan-European Network for Responsible Artificial Intelligence Multisector Masters (PANORAIMA) projektben, amelyet az Európai Unió DIGITAL-SKILLS-5 felhívása finanszíroz. A projekt célja mesterszakok tantervének gazdagítása azáltal, hogy a nem-informatikus hallgatók tantervébe építi be a mesterséges intelligencia szakmai alkalmazásait.
A konzorciumot a Stichting Hogeschool Utrecht vezeti, és 16 intézményt foglal magában, köztük fontos egyetemeket, mint a TU Dublin, a Nápolyi Federico II Egyetem, a Szófiai Egyetem, az Igor Sikorsky Kijevi Műegyetem, a Hamburgi Alkalmazott Tudományok Egyeteme és a Nyugat-Attikai Egyetem. Szoros együttműködésben a konzorcium ipari vállalataival, a projekt ügyel az akadémiai kínálat összehangolására a piaci igényekkel.
A 2024-ben zárult Human-Centred AI Master’s (HCAIM) projekt sikerére építve – amely az informatikai hallgatókra fókuszált – a PANORAIMA célja, hogy a mesterséges intelligencia oktatását kiterjessze a hagyományos informatikai területen kívüli szakemberekre. A BME-n a 2025–2029 között zajló oktatásfejlesztés a Villamosmérnöki és Informatikai Kar és Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar együttműködésében valósul meg.
A konzorcium négy kulcsfontosságú szakmai területet céloz meg:
Ezen diszciplínákba integrálva a mesterséges intelligencia kompetenciákat, a konzorcium arra törekszik, hogy a végzősöket felruházza a szükséges készségekkel ahhoz, hogy kiválóan teljesítsenek az egyre inkább AI-vezérelt környezetben. A BME terve, hogy a programok tartalmát mind nappali tagozatos mesterszakokon, mind moduláris, felnőttképzési formákban kínálja.
“A PANORAIMA projekt vissza nem térő lehetőséget kínál a BME számára, hogy mesterszakjainkat a legmagasabb etikai és jogi elvárásoknak megfelelően frissítsük” – mondta Héder Mihály, a BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője. “A mesterséges intelligencia a nem-informatikai felhasználók széles köre számára vált alapvető technológiává, így az előrehaladott MI ismeretek kulcsfontosságúak a modern társadalomban. Azonban az MI egyben társadalmi erővé is vált, ami azt jelenti, hogy fejlődése nem csak az MI szakembereken múlik, hanem egyenlő mértékben a nem-informatikai felhasználókon is, akik segítenek alakítani jövőbeli alkalmazásait. Ez a projekt tökéletesen illeszkedik ehhez a kettős küldetéshez” – hangsúlyozta Antal Péter, a Mesterséges Intelligencia és Rendszertervezés Tanszék MI csoportjának vezetője.