Matolcsy György ismét előadást tart a BME-n
február 11, 2020
BME GTK UP+GRADE programsorozat
február 19, 2020

A tanulmányi ügyek másik oldala – Interjú Makó Eszterrel, a Hallgatói Képviselet Oktatási Bizottságának korábbi vezetőjével

Makó Eszter, a Hallgatói Képviselet korábbi oktatási referense

Nem minden hallgató lehet tisztában azzal, hogy a Hallgatói Képviseleten (HK) belül kifejezetten a hallgatók tanulmányi ügyeivel foglalkozó referens is van. Az ő feladata többek között a hallgatók és az oktatók közötti kapcsolat megteremtése és a problémák kezelése, melyről részletesebben az Oktatási Bizottság korábbi vezetője, Makó Eszter beszélt.

Mi motivált arra, hogy az Oktatási Bizottság vezetőjévé válj? Mi lebegett a szemed előtt, mikor a Hallgatói Képviselet tagjává szerettél volna válni? 
Egészen 2017 decembere óta töltöm be a HK-ban ezt a posztot. Már akkor tudtam, hogy kifejezetten ez a pozíció érdekel, amikor a Hallgatói Képviseletbe jelentkeztem. Nekem annak idején a mentorságom alatt is felemelő érzés volt, hogy ha egy tanulmányi üggyel kapcsolatban mi magunk nem tudtuk a pontos választ, az akkori oktatási referens egészen biztosan tudott segíteni. Egyfajta mindentudó ember volt ő a mi szemünkben, és nekem is ez volt a célom, szerettem volna, ha rám is így tekintenek a hallgatók, és bizalommal fordulnak hozzám. Ezt úgy tnűnik, sikerült is elérni: volt olyan gólya, aki elmondta, azért fordul hozzám, mert mindentudónak tartott. Ez nagyon jól esett, ekkor éreztem, hogy elértem a célom.

Oktatási referensként mik azok a területek, melyekre neked önállóan is van ráhatásod? Mik azok a feladatok, melyeket kifejezetten csak te tudsz elvégezni, és csak hozzád érdemes a hallgatóknak fordulniuk?
A tanulmányi ösztöndíj kiosztása az én posztomhoz tartozik. Alapvetően, az ezzel kapcsolatban beérkező kérdéseket én szoktam megválaszolni, azonban ez nem egyemberes munka, így elnöki, illetve alelnöki segítséget mindig kaptam. A leggyakoribb az szokott lenni, hogy a hallgatók valamilyen segítséget kérnek tőlem a tanulmányaikkal kapcsolatban. Lehet, hogy a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSZ) értelmezésében kérnek segítséget, vagy valamilyen szabálytalansággal találkoztak, illetve a kérvények leadásával kapcsolatban is szoktak hozzám fordulni, de még nagyon sokféle tanulmányokkal kapcsolatos kérdéssel, problémával fordulhatnak hozzám. 

Az új Szervezeti és Működési Szabályzatban (SZMSZ), illetve a folyamatosan változó TVSZ-ben lesznek-e olyan radikálisnak mondható változások, melyek látványosan érinteni fogják a tanulmányi ügyeket?
Az én területemet alapvetően nem fogja jobban érinteni az SZMSZ módosítása. Vannak pontosítások, mint például az Oktatási Bizottság vezetői feladatkör leírása és annak bővítése, de ezek alapvetően inkább technikai jellegű változtatások. A TVSZ-ben az aláírás az eddigi 6 félév helyett örökérvényű lett, de az oktatónak megvan a joga, hogy a tantárgyi adatlapon rendelkezzen erről. Most 2 félév a minimum, ezt minden oktatónak engedélyeznie kell, eddig tehát mindenképpen érvényes az aláírás, és ha nem kíván az oktató másképp nyilatkozni, akkor örökérvényűvé válik. Én ezt találom a TVSZ-ben most a legfontosabb változtatásnak, amire fel kell hívnunk a hallgatók figyelmét.

Mik a legnagyobb nehézségei egy ilyen pozíciónak?
Mivel nagy kar vagyunk és sok szakunk van, nehéz mindent monitoroznunk, nem tudunk minden szakot érintve, mindenre teljes mértékben figyelni. A hallgatói megkeresésekre tudunk legfőképp alapozni: ha kapunk egy emailt, arra mindig reagálunk, továbbítjuk, azonban gyakran a hallgatók nem érzékelik a háttérfolyamatokat. Előfordul, hogy tömeges megkereséseket kapunk egy-egy üggyel kapcsolatban és mindenki elküldi ugyanazt a sablon emailt. Például, valaki ír egy Facebook tanulmányi csoportba, hogy „ezt írtam a HK-nak”, és konkrétan ugyanazt kapjuk meg negyvenszer, de ezekre is egyesével válaszolok. Ilyenkor elég lenne egy hallgatónak jeleznie a problémát, hiszen akkor is ugyanúgy foglalkozunk vele, ráadásul a sok email megválaszolása időt vesz el attól, hogy az üggyel tudjunk foglalkozni. Az oktatókkal, a Dékáni Hivatal munkatársaival és a kari vezetéssel szerencsére rendkívül jó kapcsolatot ápolunk és mindig egymás segítségére vagyunk, így velük gördülékenyen tudunk együtt dolgozni.

szerző: Bártfai Péter
fotó: gtkhk.hu