Havonta hányszor vásárolsz az interneten? El szoktad olvasni az Általános Szerződéses Feltételeket? No és az apró betűs rendelkezéseket? Átok-e, vagy áldás a jogban a szabványosítás? Tudod, hogy minden szerződéses kötelezettségből ki lehet bújni? Ha még nem, mindezt Pétervári Kingától, a BME Üzleti Jog Tanszék adjunktusától akár angolul is megtudhatod, ha felveszed a Business Law (Üzleti jog) nevű tantárgyat.
Kinga mesterfokozatát (LLM) azon a Chicagói Egyetemen (University of Chicago, Law School) szerezte, amelyet a világ egyik vezető intézményeként tartanak számon, s ahonnan számos Nobel-díjas is kikerült. Dolgozott a Közép-európai Egyetemen (CEU), majd az Igazságügyi Minisztériumban is az EU-s csatlakozáshoz szükséges jogharmonizációban. Jobbára angolul is végezte munkáját. 2010 óta tudhatjuk őt is a BME oktatói között.Egyetemünkön nemsokára lehetőséged nyílik az Üzleti jogot angolul is hallgatni nála.
Ezeken az órákon a racionális (gazdasági) döntések (szerződések) jogi hátterét elemeznétek. Vagyis röviden azt, hogy a profitszerzés érdekében az adott cél szempontjából melyek az optimális jogi megoldások. Elkerülhetetlen, hogy ezért megismerj néhány jogintézményt és azok működését a különböző (angolszász vagy kontinentális) jogrendszerekben. Mikor Kingát arról kérdeztem, várja-e az angol nyelvű oktatást, azt felelte: „Igen, hiszen ez egy merőben új koncepció, intellektuális kaland. Az angol nyelv ismeretének feltételezése, sőt használata szélesebb látószögbe helyezheti a tananyag értelmezését. Kihívás nemcsak a diákoknak, hanem a tanároknak is. De nyereség is, még ha nagyon sokat is kell dolgozni.”
Tény és való, sokatok számára ijesztően hangozhat a jog szövevényes világáról tanulni, ráadásul mindezt angolul, azonban ez ne rémisszen el titeket. Kinga nem várja el, hogy jogászokként gondolkodjatok. Csak azt, hogy lássátok, hogy gondolkodnak a jogászok. „A diákoknak meg kell bízniuk a tanárokban, nincs rossz kérdés. Én nem bánom azt sem, ha a félszegebb diák közvetlenül keres meg, bármilyen szakmai problémája is van. Az nem jó, ha valaki bólogat az órán, a ZH-n meg kiderül, hogy nem igazán érti. Az egy elvesztegetett félév. Nekem is és a diáknak is. Én szeretem, ha kérdeznek, tény, hogy nehéz kérdéseket is feltenni, de feltétlenül bátorítanám a diákokat rá! Ez persze azt is jelenti, hogy van tényleges diskurzus/kontaktus, azaz a diák nem dolgozik a szorgalmi időszakban, nem tanul egy párhuzamos egyetemen és nem kesereg az életen egy kocsmában.” –mondta ösztönzően Kinga.