A szülőket segíti, a jól teljesítő hallgatót támogatja a BME GTK új ösztöndíjprogramja
január 16, 2016
Nyelvtudást, ingyen? Felsőfokú angol, erős második nyelv a BME-től
január 24, 2016

Fókuszban a külföldi tanulmányok

Erasmus Fórum a BME GTK-n

Január elején került megrendezésre a BME GTK Erasmus Fóruma. A rendezvényen az Erasmus Iroda munkatársai adtak részletes tájékoztatást arról, mit kell tudnunk a pályázatok benyújtásának módjáról, hogyan kerülhetjük el a szokásos típushibákat, s hogy egy-egy külföldi tanulmányi ösztöndíj elnyerésére érdekében miként tudjuk pályázatunk sikerét a leghatékonyabban biztosítani.

A terem, ahol az előadás kezdődött, 16 órára már zsúfolásig megtelt – aki későn érkezett, annak bizony állnia kellett a több, mint egy órás tájékoztató alatt. Láng Benedek, Karunk nemzetközi dékánhelyettese rövid, lelkesítő bevezetőjében azt emelte ki, hogy az Erasmus nemcsak tanulás, kutatás vagy világlátás miatt páratlan lehetőség, hanem olyan élmény is, amire utólag mindenki emlékezni fog. Egyetemünk 610 külföldi intézménnyel áll partnerkapcsolatban, amik jelenleg 584 diákot tudnak fogadni. A kiutazók kétféle ösztöndíjat pályázhatnak meg: az általánosan biztosított ösztöndíjon kívül szociális ösztöndíjat is kérhetnek.

Zsadányi Gabriella, az Erasmus Iroda munkatársa tartott tájékoztatót a pályázat benyújtásának technikai részleteiről. Minden évben több olyan eset is van mikor jelentéktelennek tűnő apróságok miatt – nincs mindenhol aláírva, vagy lemarad egy dokumentum – csúsznak el pályázatok. Az ilyen problémák megelőzése érdekében azt tanácsolta a hallgatóknak: legyenek különösen körültekintőek.

 

erasmus_panoráma (1 of 1)
Először, mondta, olvassuk el figyelmesen a pályázati tudnivalókat. Ahhoz, hogy jelentkezhessünk Erasmusra, lebontva félévente legalább 21 kreditet kell szereznünk. A kiindulási pontunk legyen a KTH Erasmus-oldala. Ha letöltjük a megpályázható helyek az excell táblázatát, tájékozódhatunk arról, melyik egyetem milyen tématerületen fogad külföldi hallgatókat, s hogy az egyes intézményeknek milyen nyelvismereti elvárásaik vannak. Ezek az alapok a pályázat kitöltése előtt.

A pályázat alapdokumentuma a Neptunon megtalálható 064-es kérvény – ezen összesen 5 intézményt lehet megjelölni, hogy hol is szeretnénk tanulni. Itt Gabriella szerint érdemes mindenhova írni valamit. A pályázathoz szükség van egy magyar nyelvű, illetőleg a célintézmény által meghatározott nyelven benyújtott önéletrajzra, s – szintén két nyelven – egy motivációs levélre is.
A csatolandó dokumentumok utolsó és legbonyolultabb része az előzetes tanulmányi rend. Itt – iránymegjelölő jelleggel – a célintézmény mostani órarendjében meghirdetett tárgyakból kell kiválasztanunk, hogy milyen tárgyakat szeretnénk kint tanulni. Ezek a tárgyak nem biztos, hogy akkor is lesznek, amikorra mi kiérkezünk, de ez megmutatja az intézmények számára, hogy mire van érdeklődés. Később ezek módosítására természetesen lehetőség van.

 

erasmus_tájékoztató_2016.01.06. (27 of 31)

Ha minden dokumentumunk a megfelelő példányszámban, s a megfelelő helyeken aláírva már megvan, akkor is érdemes még a február 4-i leadási határidő előtt megmutatni az Erasmus Irodában, mivel itt tudnak segíteni az esetleges hibás formátum vagy bármely technikai hiba kijavításában. A pontozási rendszer megtalálható az Iroda Facebook oldalán, ott érdemes megnézni.
Fontos információ volt még, hogy a mobilitás ideje alatt az Erasmusos hallgató megkapja a kedvezményes tanulmányi rendet, s hogy lehetőség van a kinti érdemjegyek akkreditálására. Az itthoni oktatókkal is érdemes egyeztetni, hogy milyen kinti tárgyakat tudnak elfogadni, illetve hogy az itthoni tárgyakat hogyan tudják kint tartózkodásukkal párhuzamosan teljesíteni – az Erasmus ideje alatt ugyanis minden hallgatónak aktív jogviszonnyal kell rendelkeznie.

Gabriella szerint érdemes még olyan dolgokra is alaposan odafigyelni, hogy az általunk választott képzés melyik félévben is indul a kinti egyetemen, s hogy – ha bármi nem várt történne – az ösztöndíj lemondásának milyen határideje van. Gondoljunk arra is, hogy a 15 kreditet, amit kint teljesítenünk kell olyan nyelven vegyük fel, amin beszélünk – ebből a mediterrán országokban szokott néha probléma adódni.

 

erasmus_tájékoztató_2016.01.06. (18 of 31)
Az iroda munkatársai felhívták még figyelmet arra is, hogy az országráták sávosan kerültek megállapításra, s bár most a támogatás összege emelkedik, ez így sem fedezi a kint tartózkodás költségeit- általában csak a szállásra elegendő. A hallgatóknak ezt ki kell majd egészíteniük más forrásokból. Ha pénzt szeretnénk megtakarítani, érdemes kint kollégiumba költözni – ám a kollégiumi helyek mindenütt érkezési sorrend alapján töltődnek, így célszerű sietni a jelentkezéssel.

Az előadás végén szó volt még a kinti szakmai gyakorlati lehetőségeiről, s az olyan speciális esetekről is, mikor kint tartózkodásunk idején szeretnénk írni a diplomamunkánkat – e kérdésekről azonban bővebb információt érdemes inkább személyesen kérni. Gabriella ígérte: ha bármi kérdésünk maradt vagy merül fel a későbbiekben, az Erasmus iroda munkatársai készségesen válaszolnak majd nekünk.

 

Herbály Dóra

Tuska Zsolt, nemzetközi gazdálkodás (BA) szakos hallgatót Hermán Fanni faggatta ki szándékairól

Miért látogattál el ma az Erasmus+ tájékoztatóra?

Nagyon motivált vagyok, mert legalább egy éven keresztül az Erasmus+ programmal külföldön szeretnék tanulni – a bambergi egyetemi képzést néztem ki magamnak. Azért jöttem el a ma délutáni, tájékoztatóra, hogy a későbbiekben tudatosabban készüljek fel a sikeres pályázat leadására, ezzel is növelve a kijutásra való esélyeim. Egy Erasmus-félével a munkaerőpiacon előnnyel indulhatok, tapasztalatot szerezhetek, s az önéletrajzom is színesebbé tehetem. Szeretnék nemzetközi kapcsolatokat építeni – pontosan ezért vagyok ezen a szakon is. Az emberekkel való ismerkedés, a kommunikáció, illetve más kultúrák megismerése számomra tulajdonképpen egy hobbi is, és pontosan ez az, amiért az Erasmus+ nyújtotta lehetőségeket is ki szeretném próbálni a jövőben.

 

Szereztél tapasztalatot külföldön már korábban is?

Egyetemi, iskolai programmal még nem, de a családommal éltünk külföldön, több helyen is: egy évig Angliában, Norvégiában, mikor kicsi voltam, valamint Svédországban. Rég nem utaztam, úgyhogy újra szeretnék repülőre ülni.

 

Regős Dániel Pénzügy mesterszakos hallgatót Nagy Vera kérdezte

Miért döntöttél úgy, hogy eljössz a mai tájékoztatóra?

Az ismerőseim közül többen is részt vettek a programban, és közülük mindenki csak ajánlotta ezt a lehetőséget. Sőt, tavaly az egyik barátomat meg is látogattam kint, Innsbruckban, és nagyon bejött az ottani diákélet. Megismerkedtem a külföldi évfolyamtársaival, együtt buliztunk, beültem én is egy-két órára, és most már szívesen kipróbálnám élesben is ezt a lehetőséget.

 

Biztosan jártál már több helyen is…

Igen, Madridban és Olaszországban voltam. Az életstílusuk jobban tetszik, mint a magyar. A mediterrán emberek máshogy viselkednek, könnyebben veszik a konfliktusokat, mint itt, Budapesten. De Európán túl is ugyanazt a közvetlenséget tapasztaltam.

 

Ezek szerint több formáját is keresed a külföldi diákprogramoknak?

Igen. A Camp Leaders programmal eljutottam az USA-ba, a Connecticut állambeli Lakeville-be. Egész nyáron át karbantartóként ügyeltem egy gyerektáborban a kicsik biztonságára, de mindennapos feladatokban is részt vettem, így sokrétű tapasztalatot gyűjtöttem.

 

 

Dienes Franciska és Tyukász Dorottya kommunikációs és médiatudomány (MA) szakos hallgatókkal Hermán Fanni készített mini-interjút

Mi a fő motivációtok arra, hogy az Erasmus+ programmal külföldön tanuljatok?

Franciska: Számomra a nyelvtudásom fejlesztése a legfontosabb, angol, illetve német nyelven szeretnék jobban beszélni. Szeretnék új ismeretségeket is kötni, külföldi diákokkal lenni, akikkel aztán utazgathatunk együtt, bejárhatjuk az országot.

Dorottya: Nekem elsődlegesen az eltérő kultúra felfedezése a motiváló erő, s persze amit Franciska is mondott, a nyelvtudás. A gimnázium óta folyamatosan utazgatok, a családom is világutazó. Én is szeretnék egy rövid idő erejéig máshol élni, szeretném kipróbálni magam a családi kereteken kívül, hogy mennyire tudok önálló lenni egy ilyen helyzetben.

 

Hogyan képzelitek el a félévet, ha megkapjátok a vágyott helyet?

Franciska: Legelőször be kell illeszkedni. Hogy ez miként sikerül, attól is függ, hogy kollégiumban fogok-e lakni, vagy albérletben. Remélhetőleg – ahogy azok a barátaim is mondták, akik már részt vettek Erasmuson – könnyedén, sok emberrel meg fogok tudni ismerkedni, valószínűleg baráti körök alakulnak ki. Szeretném velük együtt felfedezni az adott várost, a környező településeket. Gondolom, a többiek saját kultúráját is sikerül majd megismernem valamennyire, illetve én is át tudom adni a sajátomat nekik.

Dorottya: Az én vágyam Olaszország. Leginkább felfedezéssel szeretném ezt a félévet eltölteni, jó lenne az ország minden szegletét bejárni. Szerintem nagyon hamar meg fogjuk találni a közös hangot a többi Erasmusos hallgatóval, mivel ugyanabban a helyzetben lesznek, mint én, más-más országokból érkeznek majd.