VIRTUÁLIS TUDOMÁNYOS KONFERENCIA AZ ÚNKP KERETÉBEN
június 5, 2020
5 tipp, hogy jobban teljen a vizsgaidőszak
június 11, 2020

Jó gyakorlatok a távoktatásban – BME GTK konferencia beszámoló

2020 márciusában viszonylag rövid idő állt az egyetemek rendelkezésére, hogy az addig személyes részvételen alapuló oktatás távolléti oktatás formájában folytatódjon. A szorgalmi időszak végével, június 3-án és 4-én a GTK oktatói és szakemberei megosztották egymással a tavaszi félév során szerzett tapasztalataikat, valamint azokat a jó gyakorlatokat, amelyeket érdemes lehet a jövőben is használni, fejleszteni.

A GTK még a járvány előtt átállt az egységes, kari Moodle-portál használatára, ezért amikor a járvány miatt távolléti formában kellett folytatni az oktatást, az infrastruktúra már adott volt. A járvány azonban a lehetőségből kötelezettséget csinált, és az oktatóknak vagy bele kellett tanulniuk a távoktatási technológiákba, vagy el kellett mélyíteniük addigi tudásukat ezen a téren.

A kétnapos esemény során három-három online előadás hangzott el, melyek során az új technikák használatában élen járó kari kollégák mutattak be saját megoldásaikat és az utóbbi hónapokban megtapasztalt jó gyakorlatokat a kar oktatói közösségének.

Június 3-án olyan platformokat és technikákat mutattak be, melyek újdonságot jelenthettek a hallgatóság számára, míg június 4-én inkább a többek által használt felületek használatával kapcsolatos „tippek és trükkök” kerültek előtérbe – az online kurzusok gyakorlati kezelésével, és a számonkérésekkel kapcsolatos kérdéseket tekintették át az előadók.

Az első napon Molnár László a Moodle és a SCORM kapcsolatát mutatta be: hogyan lehet a SCORM-szabvány szerint elkészített e-learning tananyagokat beemelni a Moodle alá, valamint milyen előnyei vannak ennek a megoldásnak.

Csigó Péter a Google Card vagy a Microsoft Powerpoint prezentációs platformokhoz csatolmányként illeszthető Pear deck lehetőségeiről tartott előadást: hogyan lehet nagyobb aktivitásra bírni a hallgatókat az online prezentációkba fűzött interakciós technikákkal.

Tóth Áron arról beszélt, milyen lehetőségek adódnak a Moodle és a Microsoft Office365 programcsomag elemeinek együttes használatából.

A második napon a nagy létszámú kurzusokon történő számonkérések nehézségeiről, a nehézségek feloldásának lehetőségeiről, trükkjeiről, a jó tesztelések kialakításáról, a Moodle kurzusok nyilvánossá tételének lehetőségeiről, illetve általában a kurzusok nyilvánossá tételének fontosságáról volt szó Hercegfi Károly, Tamás Alexandra és Benedek András előadásában.

A résztvevők megítélése szerint, a tapasztaltabb kollégák hasznos tudnivalókat adtak át, valamint a kezdeményezés rámutatott, hogy érdemes lenne rendszeresíteni az ilyen jellegű tudásmegosztást – akár egyetemi szintre kiterjesztve. Az eddigi tapasztalatok alapján további célok és lehetőségek is felmerültek, melyek a jövőben még hatékonyabb oktatást eredményezhetnek.