Hopp!
szeptember 5, 2016
BME Sportnap 2016
szeptember 20, 2016

Karrierest: Synetiq-Neuromarketing

Ebben a félévben is elindultak a KommON Kommunikációs Szakkollégium karrierestjei.

A 2016-17-es első tanítási félév legelső karrierestjén Ottlik Dávid, a Synetiq cég társalapítója, és ügyvezetője tartott egy kiváló előadást cégük elindításáról és működéséről, a médiakutatás jövőjéről, valamint arról, hogy mi is az a neuromarketing.

Azzal nagyon sokan tisztában vannak, hogy az internetre körülbelül százötven videó kerül fel óránként, de vajon azt is tudják-e az emberek, hogy a TV hirdetések 70% nem éri el azt a hatást, ami a céljuk lenne? És azt, hogy az új filmsorozatok 65%-ának nézését az első évad után a legtöbb néző abbahagyja?

Kutatások szerint a webes reklámokra (bannerekre) a fogyasztók alig 14%-a emlékszik, már ha egyáltalán el tud jutni hozzájuk az, hiszen rengetegen használnak az internetes hirdetéseket blokkoló (add blocker) alkalmazásokat.

IMG_1214

A neuromarketing ezekre a “problémákra” nyújt megoldást. Dávid cége, a neuromarketinggel foglalkozó Synetiq, egy hónapban nyolcvan reklámfilmet vizsgál meg egy különleges módszerrel. Százhatvan gondosan kiválasztott emberrel végignézetik a reklámfilmeket, majd kérdéseket tesznek fel nekik azzal kapcsolatban, hogy milyen hatással volt rájuk az adott reklám. A korszakalkotó piacmutatási módszer alkalmazása azonban a reklámblokkok nézésekor történik meg, ugyanis az adott “nézőkre” egy szívritmus és bőrellenállás mérő szenzoros karperec, valamint egy EEG fejpánt (az agy reakcióit vizsgáló műszer) van rögzítve a kutatás időtartama alatt. Ezek mellett pedig egy szemmozgást követő kamera milliméteres pontossággal leköveti, hogy mire koncentrálódott figyelmük egy adott pillanatban. A műszerek által szerzett adatokból kinyerhetőek olyan információk is, mint például melyik jelenet váltott ki belőlünk szimpátiát, melyiktől riadtak meg, vagy éppen melyik keltette fel az érdeklődésüket. A kutatásmódszer által egészen pontosan megállapítható akár korosztályra és/vagy nemre lebontva, hogy egy bizonyos reklám mely részei voltak pozitív, illetve negatív hatással az adott nézőcsoportra.

IMG_1215

A Synetiq havonta frissülő adatokkal szolgál ügyfeleinek, amelyeket egy ad tracking report felületen tekinthetnek meg, emellett egy plusz szolgáltatásként a cégek nem csak saját reklámjuk, hanem a többi hetvenkilenc elemzett reklámfilm statisztikáihoz is hozzáférést kapnak.

Az emberek nagy százaléka nem szeretné, illetve bizonyos esetekben nem képes arra, hogy kifejtse, hogy mit váltott ki belőle egy reklám. Ennek nem csak kulturális avagy nyelvtani hiányosság lehet az oka, hanem döntéseink körülbelül 70%-a a tudatalattinkban dől el, tehát nem tudatosan irányított döntéshozatal által születnek meg. Ezt bizonyítja, hogy a legtöbb alkalommal igen nagy differenciálokat fedeztek fel neuromarketing kutatások során, az emberek által adott tudatos és tudat alatti értékelések között.

A Synetiq startup cég hatalmas sikereket ér el. Sorra nyerik a díjakat, technológiájukat Európa-szerte rengeteg reklámcég és TV-csatorna használja. Klienseik közé tartozik a BBC, az HBO, az RTL Klub, a Tesco, a Telekom, a Telenor, a Vodafone is.

Egy picike jövőbe pillantásként, Dávid elárulta nekünk, hogy 2018-ra várhatóan körülbelül 250 millió, szenzoros készülék lesz az emberek csuklóin okosóra formájában. Ezzel kényelmesebbé tehetik a kutatás folyamatát az emberek számára, és sokkal könnyebben juthatnak majd értékes információkhoz.

Amennyiben szeretnétek értesülni a KommON szakkolégium további programjairól, kövessétek Facebook oldalukat!