Befejeződött az MNB és a BME által közösen kiírt ösztöndíj pályázatok bírálata
július 1, 2020
Karrierépítés az Európai Szabadalmi Hivatalnál
július 17, 2020

„DIGITÁLIS KOMPETENCIÁINKAT ERŐSÍTI A TÁVOLLÉTI OKTATÁS”

A távoktatás sikeréhez szükséges paradigmaváltásról, a jó módszerek hasznosságáról készített interjút az egyetem karunk két oktatójával. Lógó Emma oktatási dékánhelyettesünk tanulásmódszertani kutatóként, Tóth Áron egyetemi tanársegédünk pedig a kari Moodle rendszer szakértőjeként számolt be a félév tapasztalatairól. Az új koronavírus-járvány és a lassítása érdekében meghozott korlátozó intézkedések óriási lendületet adtak a digitális oktatásban rejlő potenciálok felfedezésére, a tanulási környezet tértől és időtől független, pillanatnyi igényeknek megfelelő, rugalmas alakítására. Az új körülményekhez jól alkalmazkodtak a hallgatók, akiknek minden eddiginél önállóbb tanuláshoz, és egy erre épülő, nem megszokott napirendhez kellett igazodniuk, míg a váratlan helyzetben rövid határidőn belül az oktatók is kénytelenek voltak modernizálni a kurzusok tudásanyagának közvetítési módját – ecsetelték a GTK szakemberei, akik szerint a modern korban felgyorsult információszerzés színtere az online világ lett.

Lógó Emma és Tóth Áron szerint a különféle digitális megoldásokra az alapvető pedagógiai módszerek támogató technológiáiként érdemes tekinteni. Az eddig megismert számítógépes szoftvereken kívül már rendelkezésre állnak további hasznos és sokoldalúan kiaknázható webes platformok, virtuális valóságban megvalósuló oktatási lehetőségek is, amelyekben a résztvevők teljesen személyre szabhatják a környezetet és a tanulási feltételeket, így ezekben komoly potenciál rejlik.

A GTK munkatársai szerint a távoktatás számos előnye ellenére sem cél hosszú távon a teljes átállítás e képzési formára, hiszen a személyes jelenlét személyesebbé teszik a kurzusokat, elősegíti a motivációt és a tudásanyag befogadását is, ami a jelenlegi rendszerben virtuális konzultációval volt helyettesítő. Az egyetem épületén kívüli tanulás az első időszakban biztosan izgalmasnak tűnhet hallgatói szemüvegen keresztül is, ám a kampusz hangulata, a közösség, a társakkal való személyes találkozás által biztosított lelki állapotváltozás egy idő után pótolhatatlanok. Összefoglalásként elmondható,hogy a szakemberek látnak fantáziát a vegyes típusú (blended) oktatásban is és bíznak abban, hogy az őszi szemeszterben már ismét tarthatnak hagyományos tantermi kurzusokat.

Teljes cikk ezen a linken elérhető.