SZEPTEMBERBEN STARTOL A HUNGARIAN STARTUP UNIVERSITY PROGRAM
szeptember 4, 2020
TDK első hely és Pro Progressio-díj jelölés
szeptember 13, 2020

Egyetemi felkészülés – felsőbb fokon

Interjú Balogh Blanka PhD hallgatóval, a GTK UP+GRADE szakmai vezetőjével

2020. tavaszán új programsorozat indult a GTK-n, mely önfejlesztési lehetőséget nyújt leendő egyetemistáknak. A GTK UP+GRADE nem egy hagyományos egyetemi felkészítő kurzus – célja, hogy a diákok azon készségeit fejlesszük, melyek segítik és megkönnyítik az érettségire és az egyetemi tanumányok megkezdésére történő felkészülést. A programban rejlő potenciálról Balogh Blanka PhD hallgatóval, a GTK UP+GRADE szakmai vezetőjével, egyik előadójával beszélgettünk.

Mit takar pontosan a GTK UP+GRADE elnevezés és miért jött létre a programsorozat?
A GTK UP+GRADE elsősorban végzős középiskolásoknak szól, akik szeretnének a tanuláson kívül más módon is felkészülni a rájuk váró kihívásokra: az érettségire, az egyetemi tanulmányok megkezdésére.
A programsorozat segítségével az érdeklődők olyan új képességekre tehetnek szert –valamint fejleszthetik a már meglévőket–, melyek nem képezik a hagyományos tanterv részét, azonban az egyetemen és az életben is szükségük lehet majd rájuk. 
Az egyes alkalmak során főként az úgynevezett „soft skillekre”, készségekre fókuszálunk, melyek támogatják az érettségire történő hatékony felkészülést – mindezt az érettségi és az egyetemi jelentkezés időrendjéhez igazítva.
A névválasztás a középiskola és az egyetem közötti jelentős szintugrásra utal – az angol „upgrade” kifejezésből származik, ami „felfelé frissítést”, valamiféle új, még jobb verziót jelez –,  a névben szereplő „+” jel pedig szintén a fejlődési lehetőséget, a hozzáadott értéket hangsúlyozza. 

A GTK UP+GRADE első alkalmának résztvevői

Mire számíthatnak a résztvevők? Hogyan képzeljük el az előadásokat?
Elsősorban arra, hogy teljesen más és újszerű dolgot kapnak, mint amit az eddigi tanulmányaik során megszokhattak, ugyanis nem egy hagyományos frontális előadásról vagy workshopról van szó, hanem ezek kombinációjáról. 
A tematika összeállításakor fontos volt számunkra, hogy az interaktivitásra helyezzük a hangsúlyt, ugyanakkor röviden áttekintsük a vonatkozó elméleteket is. Stratégiánk része, hogy általános tanácsok helyett közösen gondolkodunk a kihívásokról, több szempontot és lehetőséget átbeszélünk, hogy mindenki megtalálhassa a számára legoptimálisabb megoldást. A program részeként időgazdálkodásról és hatékony tervezésről, a kihívásokkal szembeni hatékony megküzdésről, kritikus gondolkodásról és problémamegoldásról „tanulunk”, és igyekszünk olyan eszközöket a diákok kezébe adni, melyeket be tudnak építeni saját életükbe, hasznosítani tudják a későbbiekben.Célunk továbbá, hogy minél autentikusabb tudást és élményt biztosítsunk az érdeklődők számára, ezért az egyes alkalmakon az adott témákban jártas GTK-s oktatók vagy karunkon végzett hallgatók osztják meg saját élményeiket, tapasztalataikat, vagy az elméleti hátteret a diákokkal. 

Milyen volt a fogadtatása a rendezvénynek, milyen visszajelzéseket kaptatok?
A résztvevőktől sok pozitív visszajelzést kaptunk; az alkalmak során mutatott aktivitásuk és bevonódásuk pedig arra utal, hogy sikerült olyan témákat és eszközöket beválogatni a tematikába.Már az első alkalommal sikerült olyan biztonságos közeget kialakítanunk, ami lehetővé tette, hogy személyesebb témákat is érintsünk, személyre szabottabb megoldásokat találjunk. Sokat jelentett számunkra, hogy az előadások végén mindig ott maradtak a résztvevők kérdezni, érdeklődni. Folyamatosan kértünk és kaptunk visszajelzést arra vonatkozóan, hogy mi volt kifejezetten hasznos számukra, ezek alapján pedig folyamatosan fejlesztjük a programot. 

Szerző: Galavics Diána
Borítókép és fotó: BME GTK