Karunk bajnokai
június 16, 2016
A mérnöki tudományok és a filozófia találkozása – interjú dr. Héder Mihállyal
június 19, 2016

Hajóavatás a Q épületben

Június 16-án a Q épületben szponzorok és érdeklődök csoportja előtt mutatták be  a BME Solar Boat Team  kizárólag napenergiával működő hajóját. A két éves munka eredménye megtérülni látszik. A BME csapata lesz az első magyar csapat, amely kijuthat Hollandiába a Dutch Solar Challenge Világbajnokságra és Monte Carlóba a Solar 1 Races versenyre.

02

2014-ben a Gépészmérnöki Kar három hallgatója alapította a BME Solar Boat Team-et, mely azzal a céllal jött létre, hogy egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, teljesen elektromos hajtású hajót tervezzen és építsen. A csapathoz időközben csatlakoztak a Gépészmérnöki, Közlekedés és Járműmérnöki, Villamosmérnöki és Informatikai, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar hallgatói is.

A 25 BME-s hallgató most mutatta be a nagyközönség számára az elkészült járművet. Alig két hét múlva megkezdik kiutazásukat a két világversenyre. A csapat az ún. Open Class csoportban indítja a hajót. Ebben a versenyszámban egyedi tervezésű és elrendezésű napelemes rendszerrel felszerelhetőek a járművek, és csupán a járművek maximális teljesítménye és befoglaló mérete szabályozott.

Kun Levente prezentációja során összefoglalta a csapat eddigi tevékenységét. Kezdő csapatként a csapattagoknak a következő területekkel kellett sikerrel megküzdeni:a kompozit hajótest tervezése és építése, hajtás- és irányítási rendszer tervezése és építése, szimuláció (CFD) és végeselem számítások (FEM), napelem rendszer összeállítás, teljesítmény elektronika tervezés, gazdasági és marketing terv összeállítása, valamint megfelelő támogatói rendszer kiépítése. Maga a hajó hét méter hosszú, két és fél méter széles és körülbelül 30 km/óra végsebességet fog tudni elérni. A hajó üres170 kg, melyhez hozzáadódik a pilóta 70 kg-os tömege.

01A versenyeken, csak napenergiával működő hajók vesznek részt, a csapatoknak több versenyszámban kell majd teljesítenie. A hollandiai versenyen a csatornákon kell minden nap  30-50 km-t megtennie a hajónak, míg a kikötőkben szlalom és gyorsulási versenyek kerülnek megrendezésre. A monte-carlói kikötőben minden nap másik versenyszámban kell majd helytállnia a csapatoknak, többek közt páros gyorsulási versenyt is rendeznek. A versenyen való részvétel célja, hogy a csapat összemérhesse erejét az európai csapatok legjavával, tapasztalatot cserélhessen a már régóta versenyben lévő hallgatókkal. A hajó építésének nem csak eszmei, de gazdasági értéke is van, hiszen az elektromos járműépítésben szerzett tapasztalat új fejlesztések motorja lehet a későbbiekben.

A hajó 3Ds látványtervét a Solar Boat Team bocsátotta rendelkezésünkre.