2024. december 9, hétfő
Szerző: Szalma Éva, BME MTI
A BME Mérnöktovábbképző Intézet (BME MTI) egyre nagyobb szerepet vállal az oktatók folyamatos továbbképzésének támogatásában, amely továbbképzést egyébként az egyetem akkreditációs követelményei is előírnak az oktatói állomány számára. Jó gyakorlatok összegyűjtése céljából Zarka Dénes, a BME MTI igazgatója, valamint Szalma Éva projektmenedzser októberben látogatást tett a Vilnius Gediminas Műszaki Egyetem (VILNIUS TECH) Akadémiai Támogató Központjában az Erasmus+ személyzeti mobilitási program keretében.
A VILNIUS TECH Akadémiai Támogató Központja támogatja az oktatóknak nyújt segítséget abban, hogy oktatási kihívásokat innovatív stratégiákkal, technológiai integrációval és hallgatóközpontú megközelítések elsajátítása révén győzzék le. Az oktatási, pszichológiai és digitális kompetenciák szakértőiből álló központ szemináriumok, konzultációk és önálló tananyagok segítségével fejleszti az oktatói készségeket.
A VILNIUS TECH kötelező oktatói továbbképzési programja előírja, hogy minden oktató teljesítse az éves és a kinevezésének hosszától is függő kötött képzési óraszámokat: az új oktatók 40 órát, a tapasztalt oktatók 20 órát kell, hogy teljesítsenek az adott kinevezési időszakban. A program a tanítási kompetenciák fejlesztésére összpontosít, például a tanuláspszichológia, stresszkezelés és interkulturális kommunikáció terén, miközben modern oktatási módszereket, például a flipped classroom modellt és a Moodle rendszerű tanfolyamok digitalizálását is magába foglalja.
A képzések félévente 1-2 szemináriumból állnak, és különböző formátumokban érhetőek el, a leginkább hatékonynak tartott személyes részvételtől a hibrid és aszinkron online szemináriumokig. A program része a PhD-képzés is, amely biztosítja, hogy a pályakezdő oktatók alapvető tanítási készségeket szerezzenek. A részvételi arány jelentős, évente körülbelül 400 oktató vesz részt, főként szemináriumokon és egyéni konzultációkon.
A programot jól strukturált szakmai értékelési folyamat és központosított finanszírozás támogatja, az oktatói mentorok pedig bónuszokat kapnak. A hallgatók által az oktatókról készített értékeléseket dedikált tanszéki üléseken tekintik át az Akadémiai Támogató Központ munkatársainak részvételével, hangsúlyozva a program elkötelezettségét a minőségfejlesztés iránt. Az innovatív tanítási módszerek és folyamatos képzési lehetőségek révén a program elősegíti az oktatók szakmai fejlődését és az oktatási gyakorlatok kiválóságát.
A BME küldöttsége megismerkedett a Vilnius Tech digitális kitűzőkre épült elismerési rendszerével is. Ez egy fejlett platform a készségek és kompetenciák elismerésére, amelyet széles körben alkalmaznak az élethosszig tartó tanulásban és az oktatásban. Minden kitűző metaadatokat tartalmaz, amelyek rögzítik a címzettet, a kibocsátót, az elért eredményeket és az ajánló szervezeteket, biztosítva a hiteles és részletes nyilvántartást. A rendszer a nem formális úton megszerzett készségek elismerését állítja központba, lehetővé téve az egyetem számára, hogy kiemelje az aktív hallgatókat, a tanulók számára pedig dokumentálja fejlődésüket, miközben a munkáltatóknak megbízható bizonyítékot kínál a jelöltek képességeiről és érdeklődési köréről.
A hallgatók a Badgecraft platformon vagy a BadgeWallet alkalmazáson keresztül regisztrálhatnak, és több mint 200, strukturált programokhoz kötött tevékenységben vehetnek részt. Ezek a programok a karrierépítéstől és önkéntességtől a nemzetközi tapasztalatokon, hallgatói képviseleten és tudományos kutatásokon át a vezetői készségek, kommunikáció és kreativitás fejlesztéséig terjednek. A kitűzők szintjei az elkötelezett részvételt és fejlődést jutalmazzák, miközben a gamifikációs technikák növelik a rendszer vonzerejét és hangsúlyozzák a kitűzők értékét.
A Vilnius Tech intenzíven népszerűsíti a badgerendszert munkavállalói körében is, ösztönözve őket, hogy váljanak a rendszer nagyköveteivé, és használják azt a hallgatói teljesítmények és kompetenciák elismerésére. A munkavállalók saját tevékenységeiket is regisztrálhatják különböző kategóriákban, ezzel is elősegítve a rendszer akadémiai és adminisztratív beépülését.
Több mint 2500 aktív felhasználóval és közel 7000 kiadott badggel a Vilnius Tech digitális badgerendszere innovatív megközelítést kínál az oktatás és a szakmai fejlődés összekapcsolására. Támogatja az élethosszig tartó tanulást, elismerést és motivációt teremt, és erősíti a kapcsolatot az akadémiai teljesítmény és a karrierkészség között.
A BME Mérnöktovábbképző Intézet és a Vilnius Gediminas Műszaki Egyetem tervezi az akadémiai támogatás és a digitális badgerendszerek terén folytatott együttműködés folytatását. Jelenleg új Erasmus+ pályázati ötletek kidolgozása zajlik, valamint tervek készülnek az angol nyelven és online elérhető oktatói képzések kölcsönös rendelkezésre bocsájtásáról.