A BME Mérnöktovábbképző Intézet szervezésében tíz Műegyetemi oktató, szervezeti vezető és szakmai továbbképzésben dolgozó vett részt a Katalóniai Nyílt Egyetem meghívására a D-Reskill@U Masterclass on Skills Intelligence Strategies for Career Guidance in Higher Education: Lifelong Learning and Agile Continuous Education for Employabilit című mesterkurzuson. A szeptember 13. és 15. között Barcelonában megtartott továbbképzés a Sorbonne Egyetem (ezen belül az Institut Parisien de Chimie Moléculaire) vezetésével és a Mérnöktovábbképző Intézet közreműködésével megvalósuló a Digital Re-Skilling@Universities című projekt eredményeire épült. Fő témái közt szerepelt a készségek, kompetenciák, képesítések és foglalkozások többnyelvű európai osztályozásának (ESCO) megismertetése, a készség-blokkokra alakított képzési tartalom és ezeknek mikro-tanúsítványokkal történő igazolásának mikéntje és stratégiai jelentősége, Európai Készségfejlesztési Program részletei, valamint a projekt során kidolgozott egyénre szabott továbbképzési/átképzési terv kialakítását segítő szofver, az ú.n. Okoskatalógus (Smart Catalogue) működési modelljének bemutatása.
A két éve folyó, ez év október végén záruló projektet az a felismerés hívta életre, hogy a munkavállalóknak hatékony továbbképzési/átképzési és pályaválasztási tanácsadási eszközökre van szüksége ahhoz, hogy a foglalkoztathatóságukat szinten tartsák vagy javítsák, mivel jelenleg a munkaköri követelmények nagyon képlékenyek és gyorsan változhatnak. Ennek a támogatásnak hatékonynak és megfizethetőnek kell lennie, hogy minél többen igénybe tudják venni, az Európai Készségfejlesztési Program iránymutatásának megfelelően.
A projekt elsődleges célja a felsőoktatásban dolgozók digitális készségeinek fejlesztését célzó, egyénre szabott továbbképzési/átképzési terv kialakítását segítő szofver fejlesztése. Ez az ú.n. Okoskatalógus (Smart Catalogue), aminek a segítségével a tanulók fel tudják mérni, hogy a jelenlegi készségeikkel milyen munkakört tudnak betölteni illetve adott munkakör betöltéséhez milyen készségek elsajátítására van szükségük és azt hol tudják megtenni. Az okoskatalógus működésének modellezése vegyész és adattudós készségek feldolgozásával történt.
A három nap során a közel 50 résztvevő, akik a Műegyetem mellett a Sorbonne-ról, a Milánói Egyetemről, illetve a házigazda Katalóniai Nyílt Egyetemről érkeztek előadásokat hallgattak a készségek összehangolásának és a pályaválasztási tanácsadásnak innovatív megoldásairól a felsőoktatásban. A mesterkurzuson Zarka Dénes, a Mérnöktovábbképző Intézet igazgatója és Szalma Éva projektmenedzser önálló szekció során vezette be a résztvevőket a mikro-tanúsítványok jelentőségébe és gyakorlati alkalmazásába és a digitális kitűzők mibenlétébe és használatába. Az előadások és gyakorlatok során a Mérnöktovábbképző Intézet vezetésével kifejlesztett DIScoPLAYER nevű, digitális nyílt kitűzőket megjelenítő és kezelő platformot használták, amely közel egy éve sikeresen integrálódott többek között a BME GTK elismerési rendszerébe is. Érdemes külön kiemelni azt, hogy a platform, amelyhez hasonló világviszonylatban kevés van (ilyen pl. a Badgr) már képes arra, hogy a digitális kitűzőket halmozhatóan kezelje (stackability) ezzel lehetővé téve a mikrotanúsítványok egymásra épülését, összeadódását egy nagyobb léptékű tanulási eredmény vagy készség igazolására.
A mesterkurzus alkalmat adott arra is, hogy az egyazon intézményből, de más-más szerepkörből érkező résztvevők irányított gyakorlatok során közös stratégiai célokat fogalmazzanak meg.
A barcelonai mesterkurzus folytatása a 2023. október 24-26. között Budapesten, a Műegyetem szervezésében megvalósuló vezetőképző és projektzáró konferencia. Figyeljék a Mérnöktovábbképző Intézet híreit (facebook-on vagy a weboldalon) a további részletekért.
Amennyiben a cikkben szereplő információkkal kapcsolatban további kérdésük lenne az info@edu-inno.bme.hu érik el a fejlesztésben részt vevő kollégákat.
Szerző: Szalma Éva, a cikk megjelent a BME GTK Mérnöktovábbképző Intézet honlapján is.