Forbes-ról, Indexről, Média 2.0-ról – Beszélgetés Laza Bálinttal
december 27, 2018
„Számomra nem volt kérdés, hogy a marketinget a Műegyetemen oktassam.” – beszélgetés Kovács Istvánnal
december 27, 2018

Neked kell meglátnod mindenben a kommunikációt!

Józsa-Teleki Gabriella Blanka, a 2013-14-es Mentorgárda és a 2015-ös Hallgatói Képviselet tagja, 2016-ban végzett a GTK-n Kommunikáció és médiatudomány szakon. Másodévesként munkába állt, és azóta is töretlen lelkesedéssel halad a céljai felé. Tőle szeretném megtudni a biztos receptet arra, hogy mihez is tud kezdeni egy KomMédia-hallgató a diplomájával egy olyan területen, ahol elvileg telített a szakma?

Milyen elhelyezkedési lehetőségei vannak egy kommunikátornak?

Kiindulásképpen szögezzük le, hogy egy kommédiás hallgató nem csak tévénél, újságnál, rádiónál dolgozhat, szóvivő vagy sajtós lehet. Ezek a legismertebb és legszűkebb értelemben vett kommunikációs és médiaterületek. Való igaz, a szakma ezeken a helyeken tényleg telített, de ha egy kicsit levesszük a fókuszt róluk, és nyitottabban nézünk a világra, máris temérdek lehetőséget találhatunk.

Hogy érted azt, hogy nyitottabban?

A kommunikációszak az életre készít fel, és igyekszik átfogó képet adni a világról. A képzés nagy erőssége, hogy rengeteg területre kaphatunk betekintést az alaptantárgyakon túl. Ennek ellenére mégis sokan úgy érzik, hogy valójában mindenhez értenek egy kicsit, de nincs olyan konkrét, kézzelfogható szakmájuk, mint egy gépészmérnöknek. Úgy gondolom, emiatt nem tudja sok kommédiás hallgató, merre induljon el az életben diploma után. Pedig a válasz egyszerű: bármerre. Mert a kommunikáció mindenhol ott van. A lényeg, hogy ha előtted van bármilyen álláshirdetés, meg kell látnod benne az általad elsajátított tudást és magadat is! Onnantól kezdve nyert ügyed van!

Nálad ez hogyan zajlott? Nagyon úgy hangzik, mintha tapasztalatból beszélnél.

Ez így igaz, annyi különbséggel, hogy másodévesként néztem ezzel szembe, nem vártam a diploma megszerzéséig. Soha nem fogom elfelejteni az első állásinterjúmat a Profession.hu-nál, amikor megkérdezték, mit szeretnék elérni az életemben. Azt válaszoltam: „Fogalmam sincs”. Nem tudtam megmondani, mit fogok kezdeni a diplomámmal, vagy, hogy hol leszek tíz év múlva. Őszintén bevallottam, hogy szeretnék minél több dolgot kipróbálni, és egyértelműen kizárni azokat területeket, amelyek nem érdekelnek. Így a lista rövidülésével egyre nagyobb lesz a valószínűsége annak, hogy megtalálom az utamat, ahol karriert fogok építeni.

Végül megkaptad az állást?

Igen, másfél évig dolgoztam ott mint ambassador, ami azt jelenti, hogy az egyetemen belül én voltam a cég kiskövete. Az én feladatom volt biztosítani a cég számára a különböző megjelenési lehetőségeket, mint például egyetemi lapokban, állásbörzéken és egyéb kari rendezvényeken.

Aztán lehúzásra került a listáról?

Abból a szempontból igen, hogy ezzel a munkakörrel nem szeretnék többet foglalkozni. Ami ekkor szintén kizárásra került, az a HR volt, ugyanis szorosan kapcsolódott a munkakörömhöz. Úgy éreztem, egyszerűen nem nekem való. A későbbi tapasztalataim pedig csak ráerősítettek erre.

A Profession.hu-t mi követte?

A MyBeautyCardhoz kerültem, amely különböző szépségipari szolgáltatókat igyekezett összegyűjteni egy kedvezménykártya-rendszerben. A kártya birtokában állandó kedvezményeket lehetett kihasználni például fodrászoknál vagy kozmetikusoknál. Itt sales pozícióban kezdtem, majd a cég közösségimédia-menedzsere lettem. Onnantól kezdve én gyártottam a tartalmat a weboldalra, a Facebook-oldalra és a hivatalos beauty-blogra is, ahova hetente négy-öt cikket írtam olyan témákban, mint a sminkelés, bőrápolás, szépségápolás. Azért fontos ezt megemlítenem, mert itt nyerhettem elsőként bepillantást a keresőoptimalizált cikkek világába, amelynek lényege, hogy bizonyos kulcsszavakra, kifejezésekre való rákeresésnél a találati lista élére kerüljön az oldal. Erre egyből rákaptam! Rögtön azt éreztem, ez nekem való! Sajnálatos módon a cég működése leállt, így nekem is új munkahely után kellett néznem. Így kerültem a HelloPayhez, ahol első körben fesztiválpénzügyesként dolgoztam, majd három hónap múlva a cég pénzügyese lettem. Másfél évet dolgoztam ott.

Gondolom, jogosan merül fel a kérdés, hogy „ennek ugyan mi köze van a kommunikációhoz?”.

Beszélnem kellett, sokat! (nevet) De őszintén szólva ennél többet adott ez a pozíció. Megmutatta nekem és a környezetemnek, hogy erre is képes vagyok! Hogy egy kommunikációs diplomával is el lehet látni egy ilyen pozíció feladatait, nem is akárhogyan! Úgyhogy azt tudom tanácsolni mindenkinek, aki kapott már leértékelő, demoralizáló megjegyzéseket arra, hogy ő Kommunikáció és médiatudomány szakra készül felvételizni, vagy aki hamarosan kommunikátorként végez, hogy engedje el a füle mellett ezeket!

Ezután jött a Lila Füge? Ott mivel foglalkoztál?

Tulajdonképpen az egyetemi tanulmányaim alatt elsajátított tudás teljes körű alkalmazása megtörtént a Lila Fügénél. A teljesség igénye nélkül felsorolnék párat: cikkek tördelése és ütemezése, fotózások szervezése, közösségi médiafelületek kezelése, keresőoptimalizálás, a Lila Füge Magazin lapmenedzsereként a főszerkesztő munkájának segítése, Excel-táblázatok vezetése, a nyomdával és a lapterjesztéssel való kapcsolattartás, a magazin megjelenésének engedélyzetetése, partneri együttműködések feltételeinek betartatása…

El is érkeztünk a jelenbe. Ennyi tapasztalattal a hátad mögött mik a terveid a jövőre nézve?

Az utóbbi félévben fogalmazódott meg bennem a saját vállalkozás gondolata. Viszont úgy érzem, még nem adott hozzá minden lehetőség. Így most válaszút előtt állok: most vágjak bele vagy – további tapasztalatok megszerzése után – később?

Az interjút készítette: Kontra Anna
Fotó: Arnold Ráhel