Tehetséges GTK-sok – Ābstrct
szeptember 30, 2020
A GTK műszaki menedzser alapszakos távoktatásának pozitív tapasztalatai hallgatói szemüvegen keresztül
október 5, 2020

Távoktatás felsőfokon

interjú Tóth Áron kari Moodle felelőssel
A GTK a távoktatást megelőzően átállt a kari szintű Moodle használatra. Az oldal megnövekedett jelentőségéről és a koronavírus-járvány következtében ebben rejlő potenciálról Tóth Áron kari Moodle felelőssel beszélgettünk. 

Hogyan tudott a Moodle mint a távoktatást támogató eszköz az átállásban segíteni? Milyen előnyei vannak az oldalnak? 
Kari szinten már korábban elkezdődött az ismerkedés a platformmal, így mind oktatónak mind pedig hallgatónak volt tapasztalata az oldallal kapcsolatban – nem érte őket teljesen hidegzuhanyként a változás. Szerencsére a Moodle-ban megvan a lehetőség arra, hogy egyetemenként és karonként a saját igényeink alapján formáljuk és alakítsuk – így szinte minden opció megvalósíthatóvá válik, melyet egy oktató a tárgy tanításához szükségesnek érez. A Moodle javára írható, hogy egy helyre koncentrálható minden, ami a tanuláshoz kapcsolódik – kezdve a kurzusoktól a vizsgázásig -, így egyszerűbbé téve az oktatást és az adminisztrációt. 

Tóth Áron kari Moodle felelős

a Moodle-ban meg van a lehetőség arra, hogy egyetemenként és karonként a saját igényeink alapján formáljuk és alakítsuk (…)

Okozott-e nehézségeket az átállás? Mennyire volt könnyű hozzászokni a változáshoz? 
Az átállással kapcsolatban nagyon pozitívan vélekedek a kar összes oktatójáról – tiszteletre méltó volt az a tudni vágyás, rugalmasság és kitartás, ami tavasszal jellemezte őket. A Moodle az oktatási lehetőségek széles tárházát nyitotta meg. Leginkább nehézséget az jelentett, hogy muszáj volt eltérni a hagyományos oktatástól és egészen újfajta módszert kellett integrálni. Személyes tapasztalatom, hogy amióta ezt a felületet használom, hatékonyabb vált a zárthelyi dolgozatok összeállítása, javítása – és a pontokat sem kell már többet átszámolnom. 

A Moodle az oktatási lehetőségek széles tárházát nyitotta meg.

Tudnál néhány hasznos tippel szolgálni az olvasóknak a Moodle használatával kapcsolatban?
A Moodle-ban számos tanulástámogató lehetőség van, melyek közül kiemelnék néhányat: 

  • A naptár funkció használata kifejezetten hasznos lehet, mivel a hallgatók által használt bármilyen „calendar” típusú applikációba exportálható – így a zárthelyi dolgozatok, beadandók, házi feladatok beadási határideje jobban nyomon követhetővé és naprakészebbé válik.
  • A tanulástámogató feladatok többféle opciót kínálnak és kitölthetők, elősegítve a tanulási folyamatot. Hiba esetén akár azt is jelezheti a rendszer, hogy egy könyv vagy jegyzet mely részében van lehetőség a hiányzó tudás pótlására.
  • A jövőben a készségkeretek és a tantervek Moodle-ba történő importálásával sokkal átláthatóbbá válhat, hogy különböző tárgyak felvételével milyen képességekre és tudásra lehet szert tenni.
  • Személyes kedvenceim a hiperhivatkozott előadások, melyek a leírást videókkal és képekkel egészítik ki. A lecke elvégzése végén pedig a diákok önellenőrző kérdések segítségével bizonyosodhatnak meg a tudásukról. 
  • A hallgatók figyelmébe ajánlanám még a vezérlőpult testre szabását is: 
  • A felhasználói profilok kezdésképpen profilkép feltöltésével személyesebbé válhat az online térben is az oktatókkal való kapcsolattartás.

Szerző: Galavics Diána
Kép: Tóth Áron
Kiemelt kép: Google