Ma, Magyarországon az informatikai, a műszaki, gazdaságtudományi, illetve orvos- és egészségtudományi képzésen végzettek számíthatnak a legmagasabb, 200 000 forint felettifizetésre – derült ki a diplomás pályakövetési rendszer legfrissebb, 2014-es adataiból, amit tavaly novemberben az Eduline.hu nyomán az egyik szakmai portál közölt.
A BME GTK-n szerzett diplomák a piacképesség szempontjából különösen sokat érnek:ahogy arra egy korábbi felmérés rámutatott, a BME GTK-n végzett friss diplomások 2013-ban 247 690 Ft átlagfizetéssel számolhattak, ami a legmagasabb a gazdasági- és társadalomtudományi képzéseket nyújtó karok között.
Intézmény – kar | Havi nettó átlagfizetés (2013) |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar
|
284 950
|
Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar
|
258 920
|
Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kar
|
257 180
|
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar
|
251 920
|
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
|
247 690
|
Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar
|
246 400
|
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
|
243 770
|
Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar
|
234 000
|
Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
|
230 250
|
Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar
|
229 130
|
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar
|
225 130
|
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar
|
222 210
|
Gábor Dénes Főiskola
|
221 100
|
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar
|
219 650
|
Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Kar
|
219 430
|
Budapesti Corvinus Egyetem Társadalomtudományi Kar
|
214 740
|
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar
|
209 620
|
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar
|
207 660
|
Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatás-tudományi Kar (ma a Nemzeti Közszolgálati Egyetem része)
|
206 570
|
Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar
|
202 030
|
Az elérhető jövedelem, a végzett hallgató szakmájában való elhelyezkedésének gyorsasága, a szakmai előremenetel várható kiszámíthatósága olyan szempontok, amelyeket a felmérések szerint az egyetem-választás előtt álló középiskolások egyre inkább figyelembe vesznek, sokan azonban még inkább csak az egyetemek a felsőoktatási rangsorban való helyére alapozva hozzák meg döntésüket.
A BME GTK e tekintetben sem áll rosszul: a mérvadónak tartott, nemrég megjelent HVG Felsőoktatási rangsor szerint a Kar minden szakja az első három hely valamelyikén végzett a jellemzően 10-20 intézmény azonos szakjából álló mezőnyökben. A műszaki területű szakjainknál (műszaki menedzser, műszaki szakoktató, mérnöktanár) egyértelműen a BME GTK az első – úgy alap- mint mesterszakon. A kar üzleti irányultságú, közgazdász szakjai általában a 2-3. helyen állnak, a kommunikáció- és médiatudomány, valamint a pszichológia szakok esetében inkább a 3. helyezés a gyakoribb.
2015-ben a BME GTK „új pályára állt” – az elért sikerekre, eredményekre alapozva jelentős oktatási fejlesztésekbe kezdett.
– Az ország egyik legmodernebb egyetemi kampuszán és oktatói karával minden feltétel adott a további fejlesztésekhez. 2016-tól változik a tanterv, kiszélesítésre kerül az angol nyelvű oktatás.2015-ben elindult egy országosan is páratlan módon komolyan vett oktatói minősítési rendszer – mondja Andor György, a Kar 2015-ben megválasztott dékánja, a Pénzügyek Tanszék vezetője, aki korábban hosszabb ideig a BME általános rektorhelyetteseként is dolgozott. Meggyőződése, hogy mindez – a BME GTK 400+ Ösztöndíj Programmal kiegészülve – ugrásszerű javulást kell, hogy hozzon minden alapszak esetén, s így a Kar az egyetemi rangsorokban elfoglalt helyét illetően is.
S hogy mindezzel mi az új kari vezetés célja? Ahogy Németh Edit oktatási dékánhelyettes elmondta, az, hogy a 17 alap- és mesterszakuk a maga műfajában a legjobb legyen az országban.
– Szakjaink egy részénél ez már mai is így van, ilyen például a műszaki menedzser szak vagy az MBA szak, ahol egyértelműen az első helyen vagyunk. A többi szakunk esetén viszont akad egy-egy hatalmas budapesti versenytársunk: a BCE és az ELTE. Ahhoz több időre van szükség, hogy a társadalmi megítélés során szélesebben is megértsék, hogy a BME, szemben a BCE-vel vagy az ELTE-vel, csak sokkal kevesebb szakot futtat e területeken, és azokat sokkal inkább beágyazza az üzleti-technológiai világba, mint mások. – mondja a dékánhelyettes asszony.
Márpedig a helyzet pontosan ez. A BME GTK, mondja Láng Benedek tudományos és nemzetközi dékánhelyettes, az ország egyik legjelentősebb tudományos-innnovációs műhelye, számtalan olyan szakkal, képzési iránnyal, melyből az egész Műegyetem is profitálhat. Ez a háttér ad lehetőséget arra, hogy gyorsan reagáljunk a piac felől érkező új tudásigényekre, és a műszaki, gazdasági és társadalomtudományi területen egyaránt jól felkészült szakembereket neveljünk. Ezt szolgálja új angol nyelvű programunk is: az eddigi több tucat, szabadon választható angol nyelvi kurzusunk mellett összesen 17, új, szakmai szempontból fontos alaptantárgyat sajátíthatnak el a hallgatók a magyar mellett angol nyelven is, jelentős nyelvoktatási háttértámogatással, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is használt, legújabb kézikönyvekre, tananyagokra, oktatási tapasztalatokra is támaszkodva.
Tóth Zsuzsanna Eszter, a Kar minőségügyi dékánhelyettese szerint a program megvalósításához minden feltétel rendelkezésre áll: a Kar mintegy hatvan oktatója rendelkezik azzal a magas szintű szakmai nyelvtudással, külföldi oktatási és vizsgáztatási tapasztalattal, mely a végrehajtás sikerét garantálja. Az oktatóknak közel egy évük van a felkészülésre, az átállásra, 2016 őszén – az országban elsőként – a BME GTK-n indul a gyakorlatilag már két tannyelvű oktatás. Az abban résztvevő hallgatók már nem csak hazai viszonylatban rendelkeznek majd versenyképes tudással, hanem a nemzetközi üzleti környezetben is az angol, német, amerikai vagy francia egyetemeken végzettekkel azonos lehetőségek közül választhatnak.
Bóta Gábor gazdasági dékánhelyettes a Kar új, 400+néven futó ösztöndíj programját emeli ki.
– Ennek kialakításánál az volt az alapvető célunk, hogy a tipikusan önköltséges szakok önköltségi terhei a tanulmányi követelményeket magas szinten teljesítő, sőt többlet szakmai, nyelvi stb. téren is kiemelkedő hallgatók számára jelentősen csökkenhessenek. Az ösztöndíj az arra jogosult hallgatóknak félévenként akár 180 ezer Ft lehet (a kommunikáció és médiatudomány alapképzésen 80 ezer Ft), azaz az önköltséges hallgatók esetén a féléves önköltség terheit általában 120 ezer Ft-ra (a műszaki menedzser szakon 145 ezer Ft-ra) mérsékli, így havi mintegy 20 ezer Ft-ra (a műszaki menedzser szakon 24 ezer Ft-ra) csökkentve a fizetendő díjat. Mindez jelentős megtakarítást, s a hallgatók számára komoly tanulási motivációt jelent, hisz munkaerő-piaci értéküket elsősorban az egyetemen szerzett tudás minősége határozza majd meg.
– Persze örülünk, ha eredményeink a felsőoktatási rangsorban elfoglalt helyünkben is mérhetők lesznek majd, de a legfontosabbnak továbbra is a nálunk végzett hallgatók munkaerő-piaci értékének növelését tartjuk.Ma egy a BME GTK-n végzett hallgató – hála a könnyebb elhelyezkedési lehetőségnek, a magasabb kezdő fizetésnek, a kiszámítható szakmai életpályának – negyedannyi idő alatt tudja például a tanulmányaira felvett diákhitelt visszafizetni, mint egy más egyetemen, főiskolán hasonló szakon végzett kollegája. A különböző intézményekben szerzett diplomákkal elért átlagjövedelem adatok alapján az is kikalkulálható, hogy élete során a mi hallgatónkvárhatóan több tízmillió forinttal nagyobb jövedelemben reménykedhet annál, mintha egy kisebb presztízsű helyen szerezne diplomát. – foglalja össze Andor György, a BME GTK dékánja.
Mindezekről az érdeklődők a kar honlapján , illetőleg a BME GTK Nyílt napjain kaphatnak részletes tájékoztatást. Január 26-án 18 órától kifejezetten a szülőket, február 3-án 15 órakor a ország középiskolás diákjait, szüleiket, tanáraikat, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkező érdeklődőket várják a BME lágymányosi kampuszába, a Magyar tudósok körútja 2. alatti Q épületbe, 2016. január 26-án 18 órakor pedig külön a szülőknek képzéseikről és a 400+ ösztöndíj programról is tartanak egy tájékoztatót. A rendezvényekre ide kattintva lehet jelentkezni.