Közel négyszáz érdeklődő a BME GTK idei első Nyílt napján
január 14, 2016
A szülőket segíti, a jól teljesítő hallgatót támogatja a BME GTK új ösztöndíjprogramja
január 16, 2016

A diploma értékében máris az ország legjobbjai között

A gazdasági- és társadalomtudományi képzéseket nyújtó karok között a mi hallgatóink számolhatnak a legmagasabb kezdő fizetéssel.

Ma, Magyarországon az informatikai, a műszaki, gazdaságtudományi, illetve orvos- és egészségtudományi képzésen végzettek számíthatnak a legmagasabb, 200 000 forint felettifizetésre – derült ki a diplomás pályakövetési rendszer legfrissebb, 2014-es adataiból, amit tavaly novemberben az Eduline.hu nyomán az egyik szakmai portál közölt.

BME GTK-n szerzett diplomák a piacképesség szempontjából különösen sokat érnek:ahogy arra egy korábbi felmérés rámutatott, a BME GTK-n végzett friss diplomások 2013-ban 247 690 Ft átlagfizetéssel számolhattak, ami a legmagasabb a gazdasági- és társadalomtudományi képzéseket nyújtó karok között.

Intézmény – kar Havi nettó átlagfizetés (2013)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar
284 950
Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar
258 920
Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kar
257 180
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar
251 920
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
247 690
Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar
246 400
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
243 770
Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar
234 000
Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
230 250
Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar
229 130
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar
225 130
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar
222 210
Gábor Dénes Főiskola
221 100
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar
219 650
Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Kar
219 430
Budapesti Corvinus Egyetem Társadalomtudományi Kar
214 740
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar
209 620
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar
207 660
Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatás-tudományi Kar (ma a Nemzeti Közszolgálati Egyetem része)
206 570
Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar
202 030

Az elérhető jövedelem, a végzett hallgató szakmájában való elhelyezkedésének gyorsasága, a szakmai előremenetel várható kiszámíthatósága olyan szempontok, amelyeket a felmérések szerint az egyetem-választás előtt álló középiskolások egyre inkább figyelembe vesznek, sokan azonban még inkább csak az egyetemek a felsőoktatási rangsorban való helyére alapozva hozzák meg döntésüket.

A BME GTK e tekintetben sem áll rosszul: a mérvadónak tartott, nemrég megjelent HVG Felsőoktatási rangsor szerint a Kar minden szakja az első három hely valamelyikén végzett a jellemzően 10-20 intézmény azonos szakjából álló mezőnyökben. A műszaki területű szakjainknál (műszaki menedzser, műszaki szakoktató, mérnöktanár) egyértelműen a BME GTK az első – úgy alap- mint mesterszakon. A kar üzleti irányultságú, közgazdász szakjai általában a 2-3. helyen állnak, a kommunikáció- és médiatudomány, valamint a pszichológia szakok esetében inkább a 3. helyezés a gyakoribb.

20151127-005

2015-ben a BME GTK „új pályára állt” – az elért sikerekre, eredményekre alapozva jelentős oktatási fejlesztésekbe kezdett.

– Az ország egyik legmodernebb egyetemi kampuszán és oktatói karával minden feltétel adott a további fejlesztésekhez. 2016-tól változik a tanterv, kiszélesítésre kerül az angol nyelvű oktatás.2015-ben elindult egy országosan is páratlan módon komolyan vett oktatói minősítési rendszer – mondja Andor György, a Kar 2015-ben megválasztott dékánja, a Pénzügyek Tanszék vezetője, aki korábban hosszabb ideig a BME általános rektorhelyetteseként is dolgozott. Meggyőződése, hogy mindez – a BME GTK 400+ Ösztöndíj Programmal kiegészülve – ugrásszerű javulást kell, hogy hozzon minden alapszak esetén, s így a Kar az egyetemi rangsorokban elfoglalt helyét illetően is.

02S hogy mindezzel mi az új kari vezetés célja? Ahogy Németh Edit oktatási dékánhelyettes elmondta, az, hogy a 17 alap- és mesterszakuk a maga műfajában a legjobb legyen az országban.

– Szakjaink egy részénél ez már mai is így van, ilyen például a műszaki menedzser szak vagy az MBA szak, ahol egyértelműen az első helyen vagyunk. A többi szakunk esetén viszont akad egy-egy hatalmas budapesti versenytársunk: a BCE és az ELTE. Ahhoz több időre van szükség, hogy a társadalmi megítélés során szélesebben is megértsék, hogy a BME, szemben a BCE-vel vagy az ELTE-vel, csak sokkal kevesebb szakot futtat e területeken, és azokat sokkal inkább beágyazza az üzleti-technológiai világba, mint mások. – mondja a dékánhelyettes asszony.

03Márpedig a helyzet pontosan ez. A BME GTK, mondja Láng Benedek tudományos és nemzetközi dékánhelyettes, az ország egyik legjelentősebb tudományos-innnovációs műhelye, számtalan olyan szakkal, képzési iránnyal, melyből az egész Műegyetem is profitálhat. Ez a háttér ad lehetőséget arra, hogy gyorsan reagáljunk a piac felől érkező új tudásigényekre, és a műszaki, gazdasági és társadalomtudományi területen egyaránt jól felkészült szakembereket neveljünk. Ezt szolgálja új angol nyelvű programunk is: az eddigi több tucat, szabadon választható angol nyelvi kurzusunk mellett összesen 17, új, szakmai szempontból fontos alaptantárgyat sajátíthatnak el a hallgatók a magyar mellett angol nyelven is, jelentős nyelvoktatási háttértámogatással, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is használt, legújabb kézikönyvekre, tananyagokra, oktatási tapasztalatokra is támaszkodva.

04Tóth Zsuzsanna Eszter, a Kar minőségügyi dékánhelyettese szerint a program megvalósításához minden feltétel rendelkezésre áll: a Kar mintegy hatvan oktatója rendelkezik azzal a magas szintű szakmai nyelvtudással, külföldi oktatási és vizsgáztatási tapasztalattal, mely a végrehajtás sikerét garantálja. Az oktatóknak közel egy évük van a felkészülésre, az átállásra, 2016 őszén – az országban elsőként – a BME GTK-n indul a gyakorlatilag már két tannyelvű oktatás. Az abban résztvevő hallgatók már nem csak hazai viszonylatban rendelkeznek majd versenyképes tudással, hanem a nemzetközi üzleti környezetben is az angol, német, amerikai vagy francia egyetemeken végzettekkel azonos lehetőségek közül választhatnak.

05

Bóta Gábor gazdasági dékánhelyettes a Kar új, 400+néven futó ösztöndíj programját emeli ki.

– Ennek kialakításánál az volt az alapvető célunk, hogy a tipikusan önköltséges szakok önköltségi terhei a tanulmányi követelményeket magas szinten teljesítő, sőt többlet szakmai, nyelvi stb. téren is kiemelkedő hallgatók számára jelentősen csökkenhessenek. Az ösztöndíj az arra jogosult hallgatóknak félévenként akár 180 ezer Ft lehet (a kommunikáció és médiatudomány alapképzésen 80 ezer Ft), azaz az önköltséges hallgatók esetén a féléves önköltség terheit általában 120 ezer Ft-ra (a műszaki menedzser szakon 145 ezer Ft-ra) mérsékli, így havi mintegy 20 ezer Ft-ra (a műszaki menedzser szakon 24 ezer Ft-ra) csökkentve a fizetendő díjat. Mindez jelentős megtakarítást, s a hallgatók számára komoly tanulási motivációt jelent, hisz munkaerő-piaci értéküket elsősorban az egyetemen szerzett tudás minősége határozza majd meg.

06

– Persze örülünk, ha eredményeink a felsőoktatási rangsorban elfoglalt helyünkben is mérhetők lesznek majd, de a legfontosabbnak továbbra is a nálunk végzett hallgatók munkaerő-piaci értékének növelését tartjuk.Ma egy a BME GTK-n végzett hallgató – hála a könnyebb elhelyezkedési lehetőségnek, a magasabb kezdő fizetésnek, a kiszámítható szakmai életpályának – negyedannyi idő alatt tudja például a tanulmányaira felvett diákhitelt visszafizetni, mint egy más egyetemen, főiskolán hasonló szakon végzett kollegája. A különböző intézményekben szerzett diplomákkal elért átlagjövedelem adatok alapján az is kikalkulálható, hogy élete során a mi hallgatónkvárhatóan több tízmillió forinttal nagyobb jövedelemben reménykedhet annál, mintha egy kisebb presztízsű helyen szerezne diplomát. – foglalja össze Andor György, a BME GTK dékánja.

07

Mindezekről az érdeklődők a kar honlapján , illetőleg a BME GTK Nyílt napjain kaphatnak részletes tájékoztatást. Január 26-án 18 órától kifejezetten a szülőket,  február 3-án 15 órakor a ország középiskolás diákjait, szüleiket, tanáraikat, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkező érdeklődőket várják a BME lágymányosi kampuszába, a Magyar tudósok körútja 2. alatti épületbe, 2016. január 26-án 18 órakor pedig külön a szülőknek képzéseikről és a 400+ ösztöndíj programról is tartanak egy tájékoztatót. A rendezvényekre ide kattintva lehet jelentkezni.