A válasz: fenntarthatóság – üzlet és politika!
május 5, 2016
Május 7-én – Dunai Regatta a BME színeiben
május 9, 2016

A hatalom árnyékában

Szokás mondani, hogy minden sikeres férfi mögött ott áll egy határozott nő, gyakran feleség, aki a háttérből nyújt támogatást. Ez az alaptörvény természetesen a politikára is érvényes, ugyanakkor a nő nem feltétlenül nő és semmiképp sem feleség. Sokféleképpen szokás hívni őket: kommunikációs kampányvezető, főtanácsadó, de a legbevettebb mégis a spin doktor. Róluk, a politikai kommunikáció soha el nem ismert nagyágyúiról mesélt Dr. Farkas Bede Katalin (a Budapesti Corvinus Egyetem Politikatudományi Intézetének docense), aki a KommON Kommunikációs Szakkollégium meghívására érkezett karunkra.

Az előadást megelőzően fáradtan, mégis kíváncsian szedem a lépcsőket. Ugyan hosszú volt a nap, úgy érzem, hogy ezt a témát nem hagyhatom ki. A mai előadás topikja ugyanis az emberek jelentős része elől el van leplezve. Minden sikeres politikus mögött ott áll az árnyékban az a személy, aki a beiktatáshoz vezető utat kövezi ki számukra, róluk azonban sose hallani. Dr. Farkas Bede Katalin szerint talán ennek tudható az is be, hogy a ’spin doktor’ szakmát a társadalom egyáltalán nem ismeri el. Így aztán akkreditált képzés sem indulhat erre a szakterületre – annak ellenére, hogy vélhetően rengeteg ambiciózus fiatal menne boldogan ’spin dokinak’. Egy sikeres politikus fülébe duruzsolni rengeteget hozhat a konyhára, viszont amennyire vonzó tud lenni ez a „hivatás”, olyannyira törékeny is. Rengeteg film és sorozat mutatott rá arra az örökérvényű igazságra, hogy a legnagyobb játékosok bizony mindig a háttérben húzódnak meg, hiszen onnan lehet a legjobban manipulálni és befolyásolni másokat, akár egész nemzeteket. Mondhatni munkaköri követelménynek számít a láthatatlanság, s ha ez megszűnik, a karriernek is vége. Farkas Bede szemléltető példaként Habony Árpád esetét hozta fel, aki véleménye szerint Magyarország egyik vezető spin doktora. Habony Orbán Viktor főtanácsadójaként vált közismertté, amikor az ellenzéki sajtó tudomást szerzett kilétéről. Ezt követően számtalan cikk jelent meg róla egy lejárató kampány részeként, ami gyakorlatilag elvágta számára a későbbiekben a politikai kommunikációban befutott karrierjét és megszerzett befolyását.

Ahhoz, hogy jobban megértsük, miért ilyen sebezhető a spin doktorok sikere, alaposabban meg kell ismernünk a legfőbb tevékenységeiket. Bede Fazekas kijelentése szerint ezeknek a szakembereknek a munkája – lévén, hogy inkognitóban élnek – nem elemezhető, mégis, számos kampány vagy megnyilvánulás során tetten érhető. Racionalitás ide vagy oda, a politikában ugyanúgy az érzelmi alapú döntés érvényesül a választókban, mint a hétvégi nagybevásárlások során, a ’love brand’ (azaz márkahűség) itt is megmutatkozik. A választópolgár olyan vevőként fogható fel, aki termékek helyett álmokat vesz magának. Ez az álom lehet stabil munkahely, jó oktatási rendszer vagy a környezetvédelem, ahány ember annyi preferencia. A spindoktor feladata, hogy a saját politikusát olyan csomagolással lássa el, azaz olyan képességekkel és jellemekkel ruházza fel, hogy a választók aztán rá voksoljanak. Egyetlen célja tehát nem más, mint eladni a politikusát a társadalom szemében.Ez alatt a szent cél alatt pedig minden gátlástalan eszköz legitimitást nyerhet magának. Gyakori jelenség a hazugság, a manipuláció és a társadalom befolyásolása az emberek megvezetésén keresztül. Legjobb marketingkommunikációs eszközeik erre a PR (Public Relations) és a reklám. Ők határozzák meg többek között a politikusok megjelenését és kommunikációs stratégiáját, ami magába foglalja, hogy miként nyilvánuljon meg egy adott interjún, illetve egy vita keretében hogyan lépjen fel ellenfelével szemben. Példaként felkerült az egykori Nixon – Kennedy vita is, aminek Kennedy az elnöki pozícióját köszönhette. Sikere nem a logikus érvelésben vagy az alátámasztott adatokban rejlett, mert Nixon sokkal tapasztaltabb volt ezen a téren. Számos elemző szerint a siker kulcsa a megjelenésében volt, mi több, az élő adásnak köszönhetően egy egész ország szívét meg tudta nyerni fiatalos sármjával. Talán nem önt el minket a büszkeség, ha arra gondolunk, hogy előbb szavazunk egy pajkos mosolyú tapasztalatlan, manipulatív emberre, mint arra, aki korából kifolyólag vélhetően tapasztaltabb a feladathoz, mégis így működünk. Aki megnyeri az ösztöneidet és hatással van az érzelmeidre, az a voksodat is bezsebeli. Ezek fényében, hogy a spin doktorok is az ösztönös és érzelmi manipulációra játszanak. Bede Fazekas az állandó éberségre hívja fel a közönség figyelmét. A politikai kommunikáció nagyágyúi ugyanis rengeteg dolgot le tudnak nyomni a társadalom torkán, pusztán azért, mert az átlagember figyelmét elkerülik a történések, vagyis pontosabban másra irányítják a figyelmét. Nem szokatlan jelenség ugyanis, hogy törvényhozások során (ld. internetadó) félkész tervezeteket hoznak nyilvánosságra, amire a sajtó rávetheti magát. Ez jelentősen tematizálja a médiát az elkövetkezendő időszakban, így a háttérben gyorsan és csöndben megszülethetnek olyan döntések, amiről semmit sem tudhatunk utólag.