A férfi, aki szeret veszélyesen élni…
július 7, 2016
EFOTT- Csak szabadon!
július 10, 2016

„A zeneszerzés öngyógyító élmény”

Dr. György László a Pénzügyek Tanszék oktatója, afféle modern tanár. Amitől viszont nekünk most igazán különleges, hogy szabadidejében a lírai-popnak hódol, a Három együttes frontembere. A zenekarnak nemrég megjelent első, saját dalokat tartalmazó albuma.

Nem általános, hogy egy egyetemi oktató egyben zenész is. Mit gondol erről, ideje lebontani az „öltönyös sztereotípiát”?

Igen, talán itt az ideje lebontatni ezt a sztereotípiát, már ha létezik ilyen. Bár hozzá kell tennem, hogy a zenélés csak egy komolyan vett hobbi. Nekem arról szól, hogy komolyan veszem a bennem lévő gyermeket. Az igazság valahol abban lehet, hogy mivé akartunk válni gyermekkorunkban, mert az óta mindenféle társadalmi elvárások eltérítenek attól, amik igazán lenni szeretnénk. Erről szól Karinthy Frigyes Találkozás egy fiatalemberrel című novellája is, ami tinédzserkori olvasmányélményeim közül az egyik legmeghatározóbb. Csak ajánlani tudom a mostani tízen-, huszonéveseknek is. A zenélés során rendszeresen átélem a flow-élményt, ami ösztönöz és motivál. A zenélés viszont sosem lesz a szakmám, mert onnantól kezdve nem kedvtelés, hanem munka.

 

Ezek szerint a flow-élményt csak a hobbi, vagyis a zenélés adja meg?

Nem, de ha a zene nem lenne, és csak közgazdász lennék, nem lennék kiegyensúlyozott. A flow-élmény viszont minden pillanatban jelen tud lenni, mivel ez egy lelkiállapot. A tanításban is ott van, tanulás közben is ott van – például, amikor olvasunk valamit, amit korábban nem értettünk meg, most viszont igen, az nagyszerű érzés. Csíkszentmihályi Mihály professzor úr szerint a flow eléréséhez egyszerre van szükség magas szintű képességekre és kihívást jelentő feladatokra. Ezért érdemes tanulni és fejlődni, mert a tudással a flow-élmény egyre csak fokozódik.

Hogyan kell elképzelni, hogy egy egyetemi oktatót, vagy bárki zenét ír? Hazamegy, leveszi a zakót, kezébe vesz egy gitárt és elkezd írni?

Pontosan így. Megszáll az ihlet, kezedbe veszed a gitárt és elkezdesz zenélni. Ennyi.

 

Mit jelentenek Önnek a dalai? Kinek szólnak?

Okkal merül fel a kérdés – sokat gondolkodtam ezen, és rájöttem, hogy igazából saját magamnak. De ez egyáltalán nem önzés. A zeneszerzés, ha úgy tetszik, egy spirituális, öngyógyító élmény. A rögzítéstől kezdve viszont már nem az enyém a dal, hanem mindazoké, akik hallgatják. És nekik teljesen mást jelenthet. És persze a daloknak van múzsája, és az bizony nem én vagyok… (nevet)

GYL_UTI2

Ezért is más stúdióban, mint közönség előtt élőben énekelni.

Igen, rettentően más. Ez az éppen emlegetett flow-élmény. Az akusztika, a közönség, az élő jelleg merőben befolyásol. Stúdióban énekelni külön műfaj. CD-re felvinni az érzelmeket nagyon nehéz, még én is csak tanulom.

 

Van egy együttese, a Három. Sejtem a választ, de muszáj megkérdeznem, miért Három?

Mert a Három, egy mitikus szám, három a kismalac, a magyar igazság, és még sorolhatnám. De, ha őszinte akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy ültünk hárman – zenekari tagok – egy nagy mahagóni asztal előtt, egy kényelmes bőrfotelben, egy aranyhegyű tollal a kezünkben, egy ódon könyvtárszobában, és semmi jobb nem jutott az eszünkbe.

 

Hogyan álltak össze?

Régen elhatároztam, hogy mihelyst megvédem a doktorim, alapítok egy zenekart és nagyobb teret engedek a zenének. Összetalálkoztam Hidvégi Áronnal, a basszusgitárosunkkal, aki egy zenei multitálentum. Ő meghallgatta a dalaimat, és bíztatott, hogy ezekkel kell kezdeni valamit. Azt éreztük, hogy a teljeséghez kell egy ütős. Bátor Bencére, a manöken alkatú dobosunkra a szentendrei sétálóutcán találtam rá.

Custom Name_MG_4486

Beszéljünk az egyetemről is! Az egyetemen elsősorban gazdaságpolitikával és nemzetközi politikaelmélettel foglalkozik. Hogy lett tanársegédből adjunktus?

Egyszerű. Teljesítettem az adjunktusi kinevezéshez szükséges szakmai feltételeket. Itt a Gazdaság- és Társadalomtudományi Karon nagyon szigorúan vesszük a nemzetközi sztenderdekhez való alkalmazkodást – vagyis csak abból lehet adjunktus vagy docens, aki teljesíti a nemzetközi elvárásokat. Ez a mérce a garancia arra, hogy aki a BME-re jön tanulni, olyan oktatókkal találkozik, akik nemzetközi viszonyok között is versenyképesek.

 

Mit tart a legfontosabbnak a hallgatókkal szemben?

A legfontosabbnak azt tartom, hogy a hallgatóknak flow-élmény legyen bejárni az óráimra, egyfajta intellektuális feltöltődés. Olyan erőfeszítés legyen figyelni az óráimon, ami megéri a befektetett energiát.