Ajándék a Liskásoktól
december 21, 2015
Erasmussal, külföldön
december 31, 2015

Amiről a szemmozgás a kutatónak árulkodik…

– kutatási beszámoló az APPI Klub idei utolsó rendezvényén

Dr. Hercegfi Károly egyetemi docens a Szemmozgáskövetés módszertan alkalmazása és továbbfejlesztése projektről az APPI Klub (Alkalmazott Pszichológia és Pedagógia Intézet) keretein belül tartott előadásában egy érdekes területen zajló munka legújabb eredményeiről kaptunk tájékoztatást, s megismertük a kutatások gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit is.

Merre jár a tekintetünk? Miről árulkodik a pupillánk? Mire fókuszálunk? Hogyan lehet ezt lerajzolni, megfigyelni? Az alapkutatás rengeteg kérdésre próbál felelni, ami sok más területnek is válaszokkal szolgál. Ergonómia, pszichológia, pedagógia, marketing.

Két műszert alkalmaznak a kutatások során – ezekkel lehet vizsgálni a szem mozgási útját, a pupilla fókuszálását, az időtartamokat. A Tobii T-120 egy, a monitorba épített érzékelővel működik. A monitor nagyon kis infravörös fény segítségével dolgozik, amely visszaverődik a szem szaruhártyájáról. Ez alapján tudja feltérképezni a tekintet útvonalát, fókuszálását, és mérni az időt is. A Tobii Glasses újabb verzió, amely szemüvegbe épített érzékelővel dolgozik, ez kényelmetlenebb és bonyolultabb, de több lehetőséget nyújt.
Az érintett területeken elért eredmények több ember munkáját dicsérik. Az alapkutatások folyamán vizsgálják, hogy például hogyan látunk rendszert a Gábor-foltokban vagy hogyan zajlik különbségek keresése két kép között. Ezekhez pupillometriai vizsgálatok is tartoznak – összefüggés a pupilla tágulása és a koncentráció között.

A pedagógiához az olvasás és tanulás folyamatára irányuló kutatások köthetőek. Az E-learning fejlesztés a Corvinus egyetemmel közös projekt. A gyorsolvasás technikájának egyik eleme, hogy minél kevesebb szemmozgással tudjunk olvasni. Ez emlékezeti teljesítmény szinten tartása mellett, folyó szöveg értelmezésének látható javulásával függ össze.

03

A marketing része a reklám. Egy plakát nem biztos, hogy eléri a célját, ha a szem nem a reklámozni kívánt dologra fókuszál. Az egyik telefonmárkát egy hölgy tartja a kezében. A vizsgálat szerint az első fókuszpont a hölgy szeme, és nem a kínált telefon. Ezek a vizsgálatok a csomagolóanyagokon (az azon lévő felhívó objektumok), reklámvideókon, polcelrendezésen is elvégezhetőek, amely hozzájárul a cél eléréséhez: a figyelemfelhíváshoz és remélhetőleg a vásárláshoz.

Ergonómiai szempontból a fogyatékkal élő emberek számára lehet hatalmas segítség a számítógép használatához. A mozgássérültek a tekintetükkel tudják irányítani és alkalmazni a honlapokat, azok menüit. Ez a terület még sok fejlesztést kíván.

05

A szoftverek, honlapok fejlesztése a megfelelő kezelő felület érdekében is rendkívül hasznos, amelyet a szemmozgás követésének vizsgálatával még tovább lehet csiszolni. Egy online felületen kellett jegyet vásárolniuk a kutatás során az alanyoknak, minél rövidebb idő alatt. A menüsorban keresték meg az opciót, pedig a főlapon egy nagyobb képre kihelyezték a jegyvásárlás lehetőséget. A vizsgálat alatt, a tekintetük nem járt a kihelyezett lehetőségen. A jobb elhelyezés időt, bosszúságot takarít meg és növeli a hatékonyságot.
A látásunk fontos, és az ehhez kapcsolódó elemzések sokrétűek, érdekesek, s mint az előadás rámutatott, komoly gyakorlati jelentőséggel is bírnak. Hisz – hogy az előadót idézzem – „Minden mindennel összefügg.”