Legyőztük a Corvinust!
április 9, 2016
Szól a rádió!
április 22, 2016

Minden, amit tudni szeretnél a crowdfundingról!

Nálad is összemosódnak a Kickstarter, az Indiegogo, inkubátor, üzleti angyal és a startup kifejezések? Akkor itt az ideje, hogy rendet tegyünk! Április 5-én, Pál Marcel, a Brewie alapítója őszintén mesélt tapasztalataikról, sőt tanácsokkal is ellátta a KommON BME Kommunikációs Szakkollégium II. Karrier estjén megjelenteket.

A Brewie, Pál Marciék startup-ja, olyan készüléket forgalmaz, amivel bárki, bármikor akár otthon a konyhájában, a nappalijában, tehát lényegében bárhol a lakásában elkészítheti saját sörét. A kompakt készülékkel nem csak a hagyományos otthoni sörfőzéssel járó rendetlenséget kerülhetjük el, de a folyamat is sokkal gyorsabb és könnyebb lesz. Mindemellett online, egy applikáción keresztül végig is követhetjük, hogy éppen milyen stádiumban áll a sörünk.

A Brewie-t három srác alapította, mára már azonban 15-en dolgoznak azért, hogy minél többen ihassanak házi sört világszerte. A magyar találmány hosszú utat járt meg, és ez idő alatt nem csak a gép fejlődött, de a srácok is elsajátították a crowdfunding titkát, ami az ötletükből igazi üzletet varázsolt. A Brewie kétszer indított ilyen kampányt, 2014 és 2015 végén, első alkalommal 25 millió forintot „kalapoztak össze”, másodszorra pedig már rekordösszeget, több mint 200 millió forintot „gyűjtöttek”.

20160405-006

Elöljáróban kiemelném Marci három tanácsát azoknak, akik belevágnának a közösségi  finanszírozás rejtelmeibe: az első, hogy tanácsot csak olyan embertől szabad elfogadni, aki már csinált crowdfunding kampányt. A második az, hogy legalább ketten legyetek, lehet egyedül is csinálni, csak nem igazán érdemes, hiszen ez egy 0-24-es munka. A harmadik pedig az, hogyha még nem csináltál ilyet, ismerd be és keress egy olyan embert, aki már csinált.

Egy kampányt már akkor el tudunk rontani, amikor még csak hozzá sem kezdtünk. Ahhoz, hogy ne csak a közeli családtagoktól és barátoktól érkezzen bevételünk gondot kell fordítanunk az elő-kampányra. Ez az időszak nagyjából 3, de inkább 6 hónapot vesz igénybe, ekkor kell megalapozni a startup hírnevét, kiállításokra kell járni, hogy megismerjék a terméket, online platformokon megjelenni és minél nagyobb publicitást szerezni.

Ezt követően jöhet maga a kampány, amikor is a tényleges bevételek érkeznek. Ez a Brewie esetében, úgymond egy smile-ra hasonlított, miután a kampány elején és a végén folyt be a legtöbb bevétel.

Természetesen a pénzgyűjtő akciót követően sem ér véget a történet. Az utó-kampány során tartani kell a kapcsolatot mindenkivel, a Brewie esetén ez kéthetente kiküldött emaileket jelent, amikben tájékoztatják a vevőket arról, hogy mikor szállítják a sörfőző gépeket. Fontos, hogy kezelni kell a türelmetlenkedőket, és persze érzékeltetni kell a megrendelőkkel, hogy haladnak a munkával, értelmeset költik el a pénzüket.

A sikeres kampány összetevőit ezután is vitathatnánk, de az biztos, hogy fontos szerepet játszik benne az ötlet, a csapat, a termék mögött, az időzítés, hiszen teszem azt nyáron, mindenki jobban kívánja a hűsítő sört, és az sem utolsó szempont hogyan próbáljuk eladni a termékünket. Érdemes időt és energiát fordítani a bemutató videónkra, hiszen ez az egyik első referencia a termékünkről.

A Brewie a pénzgyűjtéshez az Indiegogo oldalát használta mindkét alkalommal. Úgy találták, hogy itt nem veszik el a sok kampány között az övék, és nem csupán rövid időre kerülnek ki a főoldalra, mint a másik – talán ismertebb – közösségi finanszírozással foglalkozó oldal, a Kickstarter.

Persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy nem a crowdfunding az egyetlen járható út, ha egy startupnak pénzre van szüksége. A család, barátok ugyan adhatnak egy kezdő löketet, ezt követően a termék megvalósításához biztosan szükség lesz további összegekre, ilyenkor jöhetnek képbe még az üzleti angyalok, akik életképes ötleteket keresnek, vagy az inkubátorok, ahol nem csak tőkét, de szakmai hozzáértést is kapnak a startuposok.

Érdemes fontolóra venni minden lehetőséget, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy nem érdemes feladni az első kudarc után, újra kell próbálkozni. A Brewie sikertörténete remélhetőleg ihletet és kitartást ad mindazok számára, akik a saját termékükön dolgoznak.

További információt találhattok itt:

http://www.brewie.org/

http://kommon.bme.hu